fredag 19 juli 2024

Stick och brinn, feber försvinn!!!

Okej, jag erkänner. Nu har vi tröttnat på det här sjukeriet. Några dagar kan vi ta med feber på sommarlovet. Kanske en vecka. Men sedan får det faktiskt vara nog!

Det börjar ärligt talat kännas lite trist att behöva lämna återbud till inplanerade saker och att svara ”vi är tyvärr fortfarande sjuka” när fina vänner hör av sig om middagar, badutflykter och fikan.

En av oss har slagit familjerekordet och haft över 40 graders feber sex dagar i rad. Det firade vi som sig bör, med ett besök på vårdcentralen och en isglass. 

Virus blev domen och vi kör vidare på de tre V:na.

Vila, vätska, vänta.

Idag kom provsvaren. Nähä, varken covid, influensa eller rs. Så vi benämner det helt enkelt ”skitviruset”.

(Nä, okej, mina barn vägrar att använda ett så otrevligt språk, men JAG håller fast vid att det är en passande benämning).

5 kommentarer:

Elisabet. sa...

Det är verkligen så urjobbigt med dessa virus! Vi var ju sjuka i veckor - jag var hemma i mer än tre veckor - och den kvinnliga läkaren gav nästan upp när jag var där för fjärde gången och sa .. då, "Elisabet, man kan faktiskt DÖ av influensa!" Det var det jag hade. Oj, så uppmuntrande. (Detta ska uttalas med tysk dialekt). Krya på er - igen -!

mossfolk sa...

Elisabet; Nej men fy vilken onödig kommentar av en läkare! Vart ville hon komma med den?
Vi fick träffa en väldigt vänlig Åsa som arbetat som läkare i trettio år och gav ett mycket tryggt intryck. Men med virus är det ju som det är. Bara att vänta… och vänta… och vänta… tydligen.

Anonym sa...

Jag förstår verkligen! Men vad är det för märkligt virus som ger så hög feber så länge? Jag har nu en granne som också fått ”virusdomen” av flera läkare men som inte blev frisk förrän efter insatt antibiotika med hjälp av kortison.(utländsk läkare). I Sverige är man ju så restriktiv med antibiotika att det nästan går åt andra hållet - säger jag som är van vid fransk sjukvård där det är tvärtom! Men jag utgår ifrån att det togs bakterieprover också? Har ni ”bara” feber? Krya på er fort nu trots allt! Monet

Monica sa...

Låter väldigt jobbigt särskilt när det är barnet. Själv vet man ju och känner hur det varierar i ens egen kropp men inte hos barnet. Nu var du hos erfaren läkare, antar det togs CRP, en akut fasreaktant som skiljer på virus-alternativt bakterieinfektion. Vi har normalt 10 i värde och under, vid bakterier kan det stiga till både 100 och 200 men sen finns lömska virus så man inte vet säkert. Antar de testade på bakterier om ni fått svar på det och vilka. Men hur som att ha så hög kroppstemperatur måste följas. Tycker du ska söka igen om den inte sjunkit nu. Och antibiotika kan vara det rätta för finns en hel del diffust och beror på erfarenhet vad läkaren sett och vet. Tycker synd om sonen med detta och oro för er.


Monet sa...

Hur går det för er? Hoppas att det är bättre!