fredag 28 juni 2024

SommarSälen

Semesterdag fyra.

Natten till idag vaknade jag runt tvåtiden av ett riktigt slagregn. Vi hade ju alla fönster på vid gavel, så gissa om jag fick bråttom upp att stänga!

Sååå skönt med svalare temperatur! Men regnet höll i sig och barnen var inte det minsta sugna på mer museum så vi packade ihop i blötan, skippade Zorn och körde mot vår sista destination, Sälen.


Barnen ägnade nästan hela vägen åt att göra en bok som handlade om dalahästar…
Eftersom vi lämnade Mora tidigare än vi tänkt kom vi fram till Sälen innan vi fick tillgång till stugan.

Perfekt tid att ta sittliften upp på fjället (jo, jag tänker kalla det fjäll även om det inte går att jämföra med de som ligger längre norrut). Okej, det var inte jättemysigt. Det var blött. Och högre upp även blåsigt. Det liksom regnade på tvären.


Barnen tog sig en springtur för att få upp värmen.

Och inne i toppstugan hade de tänt en liten brasa. Igår klagade jag över att jag höll på att försmäkta i värmen. Idag stod jag och värmde mig vid brasan.


Jag och maken värmde oss med kaffe och te, men barnen går in för ”en glass om dagen på semestern” och tog förstås glass. Lite disigt, men hyfsad utsikt.

När det var dags att åka ner hade det ljusnat och himlen började bli allt blåare.

Sälen är förstås en skidort på vintern, men på sommaren är det tydligen en mountainbike-ort. Det hade jag ingen aning om.

Innan vi for till stugan spelade barnen ett parti schack.


Och alltså stugan. Den är större än vi behöver, men efter att ha bott i det lilla härbret känns det rätt skönt med lite svängrum. Och bäst av allt -jag kan öppna altandörren på baksidan och kliva ut i naturen. 

Dag fyra av sex.

Inga kommentarer: