lördag 23 mars 2024

Vinter har blivit vår

Januari blev till februari…

…som blev till mars.


Plötsligt har det blivit påsklov fast vi alldeles nyss hade sportlov.
Spindlarna kryper fram på solig vägg och scillorna blommar för fullt vid densamma.
Krokusarna i rabatten har mättat något rådjur.
Tranor, svanar och gäss har länge flugit i v-formationer, mamma hare valde att placera sina ungar på skolgården i år igen och vi tittar dagligen förväntansfullt mot holken, men småfåglarna tycks ha valt andra boningar.

Annat som hänt. 
Tja, världen känns som en allt hårdare och kallare plats och det beror enbart på mänskligheten. Krig och grymhet. Nioåriga Lisa som ska utvisas (barnkonventionen?!?). Miljöförstöring så att man helst bara vill gråta. Besparingar inom vård och skola (vilket rimligtvis medför en hög ökning av de långsiktiga kostnaderna).

I min lilla bubbla har jag sått tomater och luktärt som nu växer på fönsterbrädan.
Låtit mina elever undersöka jord från min trädgård med förstoringsglas och delat deras förtjusning över allt från halvt förmultnade löv till små sandkorn, små maskar, bajs från guldbaggelarver och mycket mer. Jord är inte ”bara jord”!

Jag har sett barnbarnet krypa fram i full fart över golvet och jag har sett stoltheten över att få lämna fram en lapp vilken intygar att man får köpa simborgarmärket.

Skjutsat till barnkalas i gympasalen och på brandstationen (coolt tyckte mamman), blivit ansiktsmålad av elever i åk 5, hört min egen sjuåring sjunga kanon och tvåstämmigt tillsammans med sina klasskamrater på skolans öppet hus…

Ja men sådant och en massa annat.
Och nu är det alltså redan påsklov. 
I morgon ska här fixas påskris!

7 kommentarer:

Elisabet. sa...

Och så roligt - och så glad man blir - över att få ta del av dina rader! Tack!

WalkaboutSweden sa...

En fin sammanfattning över vad som hänt - sen sist.

mossfolk sa...

Elisabet och Walkaboutsweden; Kul att ni tittar in trots det långa uppehållet :)

Monet sa...

Klart man tittar in för att se hur ni har det i fina familjen! Roligt med dina livstecken och känner igen det där med att uppehåll i bloggskrivandet blir naturligt då och då.. ha en Glad Påsk och kanske man får se de traditionella käringarna här också?

mossfolk sa...

Monet; Ja det är inte helt omöjligt att det kommer en påskkärringsbild.

Petra sa...

Häromdagen kikade jag in här och undrade för mig själv om du gett upp bloggandet helt. :-) Kul att du är tillbaka!

mossfolk sa...

Petra; Jag trodde också att bloggen kanske gjort sitt, men så föll andan på igen ;) Vi får väl se hur länge det håller i sig.