måndag 25 mars 2024

Att vara stammis i akvariebutiken


 Runt tvåhundra akvarier har han, Pierre. Där är gråa fiskar och färgglada fiskar. Fiskar med långa fenor, ålar, stora malar i jättestora akvarium, små fiskar i stim, snäckor, räkor i fina färger…

Han har affären som hobby, öppet tre-fyra timmar fem dagar i veckan och det är a l l t i d kö i butiken. Galet kunnig och alltid hjälpsam och tillmötesgående. Och förstås viktigast av allt, det är fräscht och fiskarna ser fina och välmående ut.

Lyxigt att vi har den här butiken på så rimligt avstånd. Jag har förstått att akvarienördar reser en bra bit för att göra ett besök.

Idag lämnade maken in ett gäng malar, platys och några black Molly-hanar. Och vi gick förstås inte tomhänta därifrån. I mitt akvarium har nu städpatrullen fått förstärkning. 


Jag kommer på mig själv med att tänka att de är charmiga.
Det är nog aldrig ett ord som jag har använt för att beskriva en fisk förut.

2 kommentarer:

Elisabet. sa...

Å, jag hade nästan glömt att ni hade ett akvarium! Och vilket arbete att sköta om alla dessa, jag menar för innehavaren! Hoppas nu att städpatrullen sköter sina sysslor till belåtenhet!

mossfolk sa...

Elisabet; Ja, precis det tänker jag varje gång vi är där -vilket jobb att sköta alla akvarier! Jag tänker inte minst på att hålla koll på temperaturen och ha rätt vattenvärden för olika fiskarter. Men det är väldigt fascinerande att gå runt och titta. Ett besök tar minst en timme och vi har alltid med oss lite ny kunskap, inspiration och en fisk eller växt när vi åker därifrån 😅