lördag 2 december 2023

Att vakna pigg

 Halv sex vaknar jag lördag morgon.

Halv sex och är… pigg!

När hände det senast?

Smyger ut ur sovrummet och stänger försiktigt dörren för att inte väcka maken med en förkyld tants morgonhostande.

Sätter igång en maskin mörk tvätt.

Fyller fågelmataren med frön och hänger ut den i äppelträdet. Det är släckt hos grannarna. Snön ligger decimeterdjup och luften är vinterfrisk.

Funderar på att plocka ur diskmaskinen, men inser att det vore ytterst dumt när övriga sover.

Fixar en mugg te, tänder ljus, lägger mig i kökssoffan och läser ikapp det numera mycket begränsade antal bloggar jag följer. På mig ligger Sixtenkatten och spinner.

Först runt sju hör jag hur barnen tassar över till varandra. Då har jag börjat med sconesen.

Det här blir en bra lördag!

2 kommentarer:

en vanlig man sa...

Låter mysigt, trots en förkylning.

mossfolk sa...

En vanlig man; Jättemysigt! Det får gärna bli fler gånger.