lördag 2 december 2023

Teatervandring

Helt feberfri, men på aningen skakiga ben, tog jag med mig barnen till Bergööska huset idag. 

Huset byggdes av Karin Larssons (Carl Larssons fru) föräldrar. Det var hennes far som gav paret huset i Sundborn och som tack gjorde Carl många fina väggmålningar i boningsvåningen.

Idag var det teatervandring runt om i våningen med  personer som finns med på väggmålningarna. Skådespelarna var högstadie- och gymnasieelever från kulturskolans teatergrupp och de gjorde det så bra!

Extra roligt var det att båda barnen var så intresserade. 

Det var ett precis lagomt äventyr att starta upp med :)

2 kommentarer:

Elisabet. sa...

Så intressant och påhittigt! När vi besökte Carl-Larssongården, var det absolut inte C.L:s målningar som jag föll för, utan hustrun Karins textilier!

mossfolk sa...

Elisabet; Jag har (ännu) inte varit där, men skulle gärna besöka gården. Och framförallt trädgården, som ju var Karins stora intresse. Jag läste nyligen att det var hennes sätt att ordna miljöerna som inspirerade honom till bilderboken ”Mitt hem” som spreds i Europa. Som en dåtidens inredningsblogg, skriver din namne i en bok om trädgården i Sundborn :)