tisdag 6 juni 2023

Fotbollsfamiljens nationaldag

Fyra lediga dagar och fotboll för nästan hela slanten. Träningar och bortamatcher.

Storebror i söndags. Lillebror satt ett par minuter och tittade, men för övrigt såg vi knappt till honom. Han är liksom sådan. Supersocial och bara… hänger på. ”Tjena Hugo” hör jag från olika föräldrar när vi kommer någonstans. Själv har jag varken en aning om vilka föräldrarna är eller vad deras barn heter. Han sitter och fikar med någon annan familj eller kickar boll med ett motståndarlag i en paus. Vilka barn det är eller vilken färg de har på tröjorna spelar honom uppenbarligen absolut ingen roll alls.

Jag medger att jag förundras. 

 

Storebror stod målis i två av matcherna. Nu har vi fått in snitsen med filt och stol och matsäck och solkräm. Det är bara en mormor som saknas så är vi fullkittade, sa vi på skoj eftersom många av storebrors kompisar hade far- eller morföräldrar med sig just den här dagen.

Idag var det lillebrors tur att spela. Nallen var också på plats för att titta.

Hade jag varit nalle, då skulle jag ha velat vara just precis den här nallen! Inte för att den alltid är särskilt varsamt hanterad, men den har verkligen fått vara en viktig del i en liten människas liv.


Något traditionsenligt nationaldagsfirande blev det inte i år, men väl en glass i hamnen i Askersund och en riktigt god grillmiddag hemma. Vi sjöng förresten nationalsången också, innan vi skålade vid middagsbordet. 
Ja jag vill leva jag vill dö i Norden! 
Och jag är väldigt tacksam över att jag faktiskt får göra det!

2 kommentarer:

Elisabet. sa...

Inget särskilt Nationaldagsfirande här heller, det är vi synnerligen dåliga på. Funderar på när jag som mest känt kärlek till vårt land. Jo, det var när vi hälsade på mamma i Argentina, helt ute i bushen bland ormar, giftflugor och annat elände. Mamma brukade alltid försöka lyssna till Radio Sweden som sändes i radio och jag satt i närheten och hörde programmet och började gråta, så till den milda grad längtade jag hem.

mossfolk sa...

Elisabet; Kärlek till landet vet jag inte, men ofta en stor tacksamhet över att bo här. Visst finns det mycket jag har åsikter om eller skulle vilja var annorlunda, men jag skulle absolut inte vilja flytta till något annat land!