torsdag 17 oktober 2024

Svt larmar: elever stör studieron

 Alltså, jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.

På SVT.se står det att var fjärde elev på mellanstadiet känner sig störd varje dag. Jag kände mig förvånad över att det bara är var fjärde elev. 

Vidare står det att lärarutbildningarna behöver bli bättre på att rusta lärarna för att kunna skapa studiero. Och så visas ett klipp på hur lärarstudenter får öva på virtuella elever.

I små korta klipp kan man sedan se barnskådisar spela upp elevers vittnesmål. Hur det blir kaos när det är vikarier, elever som klättrar på bänkar, slagsmål och fula ord. Bland annat.

 Det är förstås inget roligt. Det roliga däremot, är att de här studenterna nu alltså får lära sig att sätta upp handen, mot de virtuella eleverna, och säga ”stopp, nu räcker det”.

Stopp, nu räcker det…

Jag har två invändningar.

1. Är det lärarutbildningen det är fel på om eleverna springer runt på bänkarna och skriker könsord?

2. Enligt min erfarenhet är de absolut mest avgörande parametrarna relationer och struktur. Det är när jag har byggt upp en relation med eleven som vi når en ömsesidig respekt. Jag vill inte att mina elever ska ”lyda” mig. Jag vill att de ska lyssna för att de respekterar mig, sina klasskamrater och våra gemensamma regler. 

Det fungerar inte alltid. Det måste förstås bero på bristerna i lärarutbildningen. Attans att vi inte fick öva på att säga ”stopp, nu räcker det” till virtuella elever…

Inga kommentarer: