lördag 28 september 2024

Vinterjacka, filt och vantar

Sista helgen i september. Sista fotbollshelgen för säsongen.
Maxad. Såklart. 

Fredag kväll. Ösregn. 7 grader. Tioåriga pojkar spelar seriespel i Marieberg. Säsongens sista seriespel. Och det absolut bästa de spelat. Underställ under matchställen.
Själv är jag klädd i regnbyxor, vinterjacka och vantar.

Lördag morgon. Samling 06:00 för gemensam avfärd mot cup i Degerfors. 
”Stora Valla, historiskt ju. Det var väl Svennis hemmaarena.” säger en av föräldrarna. 
Barnen är där för att spela och bryr sig inte riktigt om storslagenhet.
4 grader och några timmar senare regn. 
Det är lerigt och klafsigt och kallt. Fotbollsmorsan har adderat filt, mössa och varm choklad till packningen. Pappan dricker kaffe. Och fryser. Mormorn kommer och tittar på en av matcherna och tar sedan med sig lillebror hem.
Just sådana här dagar kommer jag inte att sakna under vintern ;)

I morgon är det söndag. Tioåringen ska vara bollkalle på match mellan det lokala herrlaget och ett bortalag. 
Maken ska vara borta större delen av dagen.
Kanske tar jag med mig lillebror och hejar på våra herrar.
Främst tänker jag mig ytterst välbehövlig vila och att liiite komma ikapp med städning och tvätt, återvinning, akvarierengöring… ja sådant. 

Det har varit intensivt men roligt och härligt, det här med alla matcher och cuper. Så kul att få följa grabbarnas utveckling under säsongen, så imponerande med allt ideellt engagemang och så mycket jag själv lärt mig om fotboll. 

Inga kommentarer: