lördag 24 augusti 2024

Det syns i trädgården när vardagen kommit åter

Likadant varje år. Jag sår och planterar på våren. Planterar om.  Bär tomatplantor ut och in, gödslar och vattnar och vårdar. 
Rensar ogräs, trimmar kanter, plockar bort överblommat.

Men så kommer datumet för jobbstart. Och trädgården får sköta sig själv. Vissa delar av den klarar sig… inte så bra.
De vill framförallt ha sådant som vatten..

Ett par veckor senare tar jag ett varv runt huset utan skygglappar. Inser att en hel del klarat sig alldeles utmärkt på egen hand.




Det börjar kännas höst i luften. 

5 kommentarer:

Elisabet. sa...

Här är det bedrövligt. Likadant varje höst. Det som är sååå fint på våren och försommaren, är nu mest risigt. Och när man ofta är hemifrån, borde man kanske satsa på buskar? Hos er är det ju helt fantastiskt som det blommar!

mossfolk sa...

Elisabet; Nja, det är riktigt risigt i vår trädgård också… men om man väljer sina motiv är det fint ;)

Anonym sa...

Jag som inte börjar skolan längre, känner ändå samma sak. Det blir stressigt när skogen står full av bär och svamp och min firma börjar leva normalt liv.
Tvättkorgen, strykhögen, misslyckade odlingar, utflykter, vandringar … tiden räcker inte till. Hur sjutton klarade jag att yrkesarbeta?
Bloggblad

mossfolk sa...

Bloggblad; Ja men det är väl allmänt känt att pensionärer är mest upptagna av alla. Mina egna föräldrar har fullt upp mest jämt 😅

Bloggblad sa...

Ja, jag hade aldrig kunnat föreställa mig hur hektiskt det kan bli ibland. Jag har helt tappat förmågan att skynda mig och att ha flera saker på gång samma dag - uppladdning och nedvarvning tar mer tid.
Livet är betydligt roligare, men för varje år känner jag att framtiden inte är oändlig som den kändes förr. Så glädjen är kluven - vänner blir svårt sjuka, några dör och påminner oss andra om att leva medan vi lever.