söndag 9 juni 2024

Valvaka efter en kylig dag


Det är alldeles uppenbart så att vädergudarna lider av grav beslutsångest. 

När man, på pokenaden, fryser trots flera lager kläder, då känns det inte som om skolavslutning stundar i övermorgon. Jag kommer på mig själv med att sakna fingervantar och mitt sällskap önskar krypa ner under ullfilt och dricka något varmt när vi kommit hem. 

Vi har röstat också förstås. Jag velade nästan in i det sista och har sällan känt mig så osäker. 

Och nu tittar jag på valvakan och känner mest hur jag vill stänga in mig i min lilla bubbla. Påverkanskampanjer, extremhöger och i Frankrike utlyses nyval. I Tyskland har miljöfrågan varit näst intill obefintlig. Nio procent fler män än kvinnor har i Sverige röstat på SD. 

Här i min bubbla går det att stänga av teven. Sixtenkatten sover i vår säng. Cissikatten hos storebror. Fika till mina elever i morgon är packat. Regnet smattrar mot rutan.


4 kommentarer:

Elisabet. sa...

Det kändes likadant här. När vi kom in i vallokalen hade jag FORTFARANDE inte bestämt mig och det har jag aldrig varit med om tidigare. Jag visste vilka som absolut inte skulle få min röst, men sen blev det knepigare.

mossfolk sa...

Elisabet; Nej att välja bort var verkligen inte svårt! Men som jag velade sedan… Nå, nu är det i alla fall gjort.

Monet sa...

Förstår din tveksamhet. Du är inte ensam… Situationen i Frankrike bekymrar oss mest faktiskt - ett av EUs mest inflytelsrika länder som nu riskerar att gå mot extrem-ultra-höger med Le Pen. När det var nära förra gången sa vi oss: blir det så flyttar vi ögonblickligen tillbaka till Sverige - det kommer då inte att bli det Frankrike vi känner sedan länge. Främlingsfientligheten i högsätet, ett Frexit kommer närmare, isolationismen ökar - hela det fria Europa så som vi känner det idag kommer att gå mot något annat…Så stanna i din ”bubbla” så länge du kan;-)

mossfolk sa...

Monet; Ja, det här med de starka högervindarna, det känns liksom både otryggt och kallt och absolut inte som ett klimat man vill att barnen ska växa upp i. Jag tror att man, lite till mans mår bra av att ibland vara i sin bubbla.