onsdag 26 juni 2024

Falu gruva

Semesterdag 2 i Dalarna.

Vi måste ha varit bra trötta för vi sov gott alla fyra och vaknade inte förrän klockan var nästan åtta. 
Maken dukade fram frukost ute och vi hade sällskap av små humlor vars bo ligger precis intill uteplatsen.
Efter frukost passade barnen på att leka en stund uppe på loftet.

Sedan åkte vi till Falu gruva. Det kändes jättefel att klä sig i långbyxor, men vi skulle starta med en timmes guidad tur nere i gruvan och där är bara sex grader.

Så intressant och spännande! Barnen var jätteengagerade och höll sig nära guiden hela tiden. Och jisses vad de kom ihåg många detaljer efteråt! 


I den här hinken hissade man upp malm och ner människor. Det var den hiss som fanns förr. Tack och lov slapp vi ta den -det räckte med att stå i prototypen på museet.


När vi kom ut var det varmt. Och ljust. Turligt nog hade vi svalare ombyte med oss. Lika turligt hittade vi en häst som vänligt nog drog oss runt hela området. Han hette Sture.

Vid lunchdags delade vi på oss eftersom vi var sugna på helt olika saker. Jag fick med mig lillebror. En brittisk storfamilj på semester frågade om de skulle ta kort på oss och det sa vi såklart ja till. Spana in min gigantiska räkmacka! Den fotograferade de också fast med sina egna mobiler.

Inne på museet hittade storebror utklädningskläder. Han bjuder gärna på sig själv och testade förstås direkt.


Mycket annat fanns också på museet och det var absolut ett smart drag att ha besökt gruvan först. Själv lärde jag mig först idag vad en bock har med gruvan att göra.

När vi kom ut igen närmade sig klockan mellisdags och jag, som inte är stormförtjust i värme, tyckte att det var på tok för varmt för att vandra runt. 31 grader visade det sig. Vi kände att en badplats var det absolut enda alternativet.
Det blev sjön Varpan.

Åh så skönt det var att komma i vattnet!
Tänk att i år har jag två barn som kan simma på riktigt ❤️
 

Dag två av sex.

3 kommentarer:

Giggi sa...

Så mycket ni hinner med på en dag!
Låter spännande och härligt, utom värmen! 31 grader, pust!
Förstår att badet satt gott!

mossfolk sa...

Giggi; Vi försöker att göra lagom. Värmen sliter, men i morgon kommer svalare väder och regn. Kan man beställa mitt-emellan-väder?

Giggi sa...

Vem vet… Plötsligt så bara händer det … :)