söndag 12 maj 2024

Sol och värme, pollen och yrsel


 Efter att ha suttit på träningar och matcher i kyla och regn känns det här helt okej.

Det är sannerligen ganska fullt upp med sportandet i maj. Jag förstår inte hur familjer med många barn hinner med!


Jag kombinerar det med ännu ett yrselskov. Min alldeles egen teori är att pollensäsongen och värmen bidrar till att det är sämre, fast när det snurrar som mest ängslas jag över att det ska vara en ny fas av permanent tillstånd.

Nu är det hur som helst bara fyra veckor kvar innan eleverna går på sommarlov. Fem veckor till semester.

Och i trädgården är det faktiskt något sått i varenda pallkrage. Häggen doftar ikapp med körsbärsträdet, ett gäng tomater bor ute sin första natt och i rabatten blommar påskliljor, pärlhyacint och förgätmigej så fint.


Och för övrigt då? Tja, jag såg i n t e på schlagerfinalen i Malmö. Jag tycker faktiskt att den kom att handla om krig och politik snarare än musik. Och nej, jag tycker inte att Israel skulle ha fått delta.

I morgon är det måndag. Två mycket hektiska veckor väntar. Det blir som det blir när det är som det är.

4 kommentarer:

Elisabet. sa...

Och för ovanlighetens skull TITTADE jag på finalen igårkväll, lördag. Plus mellanakterna från semifinalen. Med anhöriga i Malmö och med de jobb som de har, har jag varit såååå orolig, men det gick ju bra ändå. Härligt. Om Israel tänker jag så här .. ,att får inte Ryssland delta (tycker jag är riktigt), så får EBU vara konsekventa rakt av. Däremot kände jag olust när den israeliska sångerskan skulle uppträda .., ville inte att hon skulle buas ut, det måste ha känts hemskt. Bra programledare var det! Petra Mede är ju som gjord för detta. M.Åkerman var också bra. (Men hur kom det sig att så många manliga artister uppträdde i typ kalsonger eller snäva shorts eller knappt nånting alls och mest rörde sig som om det var .., ja, något mer ekivokt än en sångtävling.

Monet sa...

Oj, så besvärligt med yrsel - vet av egen erfarenhet hur fruktansvärt obehagligt det är. Men att få det av pollen, tror du verkligen det? Vad säger din doktor?
Till Elisabet: jag såg också finalen, bara för att jag också var orolig för att något skulle hända. Och nej, jag tycker inte man skulle ha uteslutit Israel - det var väl illa nog att bli utbuad. Och med alla propalestinska demonstrationer räcker det väl. Det är som om alla glömt att landet faktiskt blev överfallet! Också jag tyckte att majoriteten av numren såg ut som på en sämre porrklubb - det säger ju någonting om samtiden!

Anonym sa...

👍

mossfolk sa...

Elisabet; Jag håller helt med om det här med att vara konsekvent! Och jag kan just tänka mig oron. Trots att jag inte kände någon som skulle vara på plats kände jag en lättnad dagen därpå när jag tittade på nyhetssidorna och såg att det gått förhållandevis lugnt till.

Monet; Nej nej, pollen är absolut inte huvudorsaken till yrseln. Däremot blir det värre när kroppen på något sätt är nedsatt. En lättare förkylning gör ofta att yrseln blir värre. Just nu är jag inte förkyld, men däremot påverkad av björkpollen, vilket tycks ge samma effekt.