måndag 22 april 2024

Att vara så fattig att man inte kan köpa lägenhet till sina barn

 På riktigt?!

SVT rapporterar om att många låginkomsttagare har behövt ta av barnens sparande för att betala familjens räkningar. Sedan övergår de till att berätta att de flesta sparar till barnets första lägenhet, har räknat på vad den i snitt kommer att kosta om arton år och upplyser om att man behöver spara 1300 kr i månaden.

Ettusentrehundra kronor?! Per barn. Varje månad!

Nu vet inte jag vilka ”de flesta” är. Vi tillhör INTE den kategorin.

Herregud, telningarna ska ju ha mat och kläder också. Ryggsäckar, leksaker, skor, mobiltelefoner och gå på aktiviteter. De ska ha ett hyfsat boende, cyklar och hjälmar och bilstolar och varenda månad kommer räkningar och så ska man helst pensionsspara mitt i allt.

OCH tydligen spara ihop till en tremiljonersetta till varje unge.

Jag känner att jag behöver ta ett snack med min chef. Det behövs helt klart en saftig löneförhöjning!

Helt ärligt tänker jag att det kan vara bra med ett litet startkapital när man ska flytta hemifrån. Kanske till lite begagnade möbler, köksgeråd etc. Jag tänker också att ett körkort är dyrt, men väldigt bra att ha…

Jag tänker absolut inte att barnen ska få miljoner så att de kan köpa en lägenhet. Sin allra första lya hyr man väl?!?

Mvh icke moderat stockholmare, aka upprörd mossfolkstant.

7 kommentarer:

Monica sa...

De försöker spara ihop till en krävd insats men idag är det 15% av köpeskillingen för att få ta lån. Så 1 300 räcker inte långt, 280 800 på 18 år blir inte ens 10%. Räcker kanske till nåt litet rum som det var förr i tiden.

Monica sa...

Och att hyra vore väl ett alternativ men det kostar fantasisummor, en friggebod för 20 000.
Oj så bra vi hade det förr, vi kunde både köpa och hyra. Det är jobbigt för unga idag.

Monet sa...

Håller med dig helt. Att sörja för sina barn från födseln till de flyttar hemifrån/blir myndiga kostar mängder (finns sammanställningar på det). Många verkar lägga undan barnbidragen så att man ska ha ett startkapital men det är ju inte vad de är tänkta för. Att köpa lägenhet är ju bara att glömma - och vad är det för tanke, precis som du skriver? Jag har ett 19-årigt barnbarn som fortfarande bor hemma med sin ensamstående mamma. Hon arbetar påMcDonalds på helgerna, sommarjobbar och har precis bekostat sitt eget körkort. Vill ut och se världen efter studenten men ska själv arbeta ihop till det.

Mina egna barn fick en liten startsumma när de tog studenten, hopsparad med möda (var också ensam med tre tonåringar då). Devalde själv vad de ville göra för pengarna - en tog körkort, en for till Frankrike och stannade där och en levde loppan för alltihop. Klart man hjälper sina barn om man kan men curla dem långt upp i vuxenåren är ju helt förkastligt!

Elisabet. sa...

Instämmer helt! Två av våra tre barn började sommarjobba i högstadiet (skogsplantering, upp i ottan och mycket knott och ..., inte så populärt, men gav bra inkomst), därefter städade någon på ett vårdhem i Lsle (under gymnasietiden) och det sommarjobbades på Ica och några pengar till lägenheter, det blev det inte. Hur många föräldrar har öht råd med sånt sparande? Samma sak gällde mig själv och mina systrar. Vi fick se till att försörja oss själva ,-)

mossfolk sa...

Monica; Men vilka är ”de flesta”? Och det beror väl på var man ska bo? I inslaget säger de att de har räknat på ett snittvärde i landet -något dyrare i Stockholm och billigare i norr.
Här på orten ligger hyran för en mindre tvåa på 5700kr… Finns möjlighet att arbeta extra outbildad som timvikarie och goda möjligheter att pendla till universitet.

Monet; Ja men precis så resonerar vi. Jag curlar förvisso gärna i den mening att jag hoppas kunna vara en närvarande förälder och att jag gärna bidrar ekonomiskt om möjligheten skulle finnas. Vilket inte är samma sak som att vi varken kan eller strävar efter att köpa barnen en varsin lägenhet.

mossfolk sa...

Elisabet; Jag är helt övertygad om att det är bra att både sommarjobba och att vikariera eller arbeta som timvikarie. En inkörsport till arbetslivet och förstås ett tillskott i kassan. Själv jobbade jag timmar på ridskolan och sommarjobbade på posten.
Flyttade till en sliten barack på hästgård flera timmar hemifrån direkt efter studenten. Hade endast en tv-kanal och det var finska Yle… vid fint väder. Tvättade för hand eller i stallets grovtvättmaskin. Kände mig stark som en oxe och fri som en fågel ;)

Jag reagerade så starkt på att begreppet ”de flesta” användes i inslaget. Missades ett ord? De flesta höginkomsttagare?

Emma R sa...

Instämmer helt!