torsdag 4 januari 2024

Grattis i kylan, alla Rutor

Idag gratulerar jag mamma, mormor i himlen, mig själv och alla andra Rutor på namnsdagen!

Det är kallt som bara den uppe i norr har jag förstått. 

Men här hos oss har vi idag haft behagliga minus elva och till och med lite sol som orkade fram några timmar.

Barnen och jag packade ner ett par vedklabbar, tändare och mellanmål i ryggsäck och tog en liten sväng i skogen.

Det bildades små moln när vi pratade, luften kändes så frisk och kylan bet sådär vintrigt i näsan. Men för övrigt var vi varma -alldeles särskilt de två som besteg varenda omkullfallet träd och stor sten.



Jag är så glad över att det är vinter med minusgrader!

2 kommentarer:

Elisabet. sa...

Grattis på Rut-dagen! En gång i världens begynnelse - eller åtminstone i min begynnelse - hade jag som femåring en dagmamma som hette Rut. Hon bodde två hus bort från oss .., hade själv inga barn och det visade sig att jag allt som oftast gick hem och skötte mig själv. Jag ville inte ha någon som bestämde. Kanske var det därför mamma övertalade skolan att jag skulle få börja 1:a klass ett år tidigare (och skolmogen var jag då inte!). Rut var snäll mot mig, väldigt smal och hade fina kläder.

mossfolk sa...

Elisabet; När jag var barn skämdes jag något förskräckligt över namnet. Det var ju bara gamla tanter som hette så! Jag tycker förvisso fortfarande att det är ett namn som låter hårt, men kommit igen har det ju onekligen. Vet flera barn som heter just det. I tilltalsnamn.