måndag 1 januari 2024

Det blev 74 böcker

I år har jag, med hjälp av appen ”Goodreads” registrerat alla böcker som jag läst eller framförallt lyssnat på via Storytel. Jag har inkluderat de kapitelböcker som jag läst för eleverna och de jag läst tillsammans med mina barn.

Målet för året var tjugo, men det nåddes snabbt. Sedan höjde jag med tio böcker i taget och landade slutligen på sjuttiofyra.

Än om det inte direkt är några tegelstenar är jag själv förvånad över att det blivit så många.

Vad har jag läst då? Tja, en väldig blandning. Feel good-romaner, deckare, andra världskriget, människans historia, autism och adhd, barns trasiga uppväxter, hur skärmar påverkar hjärnan, psykisk ohälsa, diverse biografier…

Den bok som berörde mest:

Den här boken beskriver en förälders mardröm. Att det egna barnet är drabbat av psykisk ohälsa, så allvarlig att det inte vill leva längre. Varannat kapitel är skrivet av modern och varannat av dottern. Och den är så otäck, så viktig och gav i alla fall mig nya perspektiv.



Bästa feel good romanen
I god konkurrens med ytterligare några bra, tror jag att den här toppar.
Jag trodde att den skulle vara flummig, men fastnade alldeles. Kanske bidrog det att Emma är mycket bra inläsare. Eftersom jag troligtvis var sist i Sverige med att läsa/lyssna på den behövs knappast någon närmare beskrivning. 


Ett lättsmält tips
Det här kan vara den absolut mest lättsmälta bok som har skrivits om autism… Eller, faktum är att perspektivet är omvänt och skrivet ur en autists synvinkel. Den är både upplysande och samtidigt humoristisk. 


En bok alla borde läsa
Eller, den borde i alla fall vara obligatorisk för precis alla föräldrar!

En bok som också bör nämnas
Jag gissar att de allra flesta har läst den här också. Själv läste jag den som ung och tyckte nu att det var hög tid att läsa den igen. En ögonvittnesskildring av livet som fånge i förintelselägren. Aldrig aldrig glömma.

Årets bästa barnbok

Jag läste den som barn. Nu har jag läst den för min egen nioåring och den håller fortfarande lika bra.

Och en barnbok till, som fungerar fint redan för en sjuåring. 

Jag har absolut ingen ambition att slå någon form av bokrekord 2024. Mitt mål är 20 böcker, kapitelböcker för barn inräknat.

Boktips mottages gärna :)

2 kommentarer:

Elisabet. sa...

Efter Covid har jag öht svårt att koncentrera mig längre stunder på läsning. Jag vet inte hur många böcker jag lånat på biblioteket, men knappt tagit mig igenom. Det är ju så underbart att fängslan av en bra bok. Ljudböcker går bort för mig, då fladdrar tankarna iväg ,-)

mossfolk sa...

Elisabet; Jag har tidigare haft extremt svårt för ljudböcker. Tyckte att de läste så långsamt och när jag höjde hastigheten blev det istället svårt att höra vad de sa. Jag har alltid varit en snabb läsare.
När jag blev sjuk och sedan sådär förfärligt hjärntrött gick det inte att läsa alls. Utan några större förhoppningar gav jag åter ljudböcker en chans. Det gick inte fantastiskt bra i början, men har uppenbarligen gått bättre och bättre.
Hur det kunde bli så många i år begriper jag inte riktigt. En del var ju korta förstås…