lördag 16 december 2023

Små barn blir större barn

Jag borde blogga oftare. Det är så roligt att titta på de gamla inläggen. Vad små barnen var! Så söta med runda kinder och vilket blont hår lillebror hade. 


De är äldre nu. Förstås. Bara sju och nio, men också hela sju och nio.
De vill inte alls alltid pyssla med sin mamma längre och han som är nio föredrar allt oftare att stanna hemma eller leka med kompisar om han får.

Och det är också en mysig ålder. Idag åkte jag till Örebro för julklappsshopping tillsammans med storebror och hans kompis. Två nioåringar med egna idéer om vilka butiker de vill besöka. Två nioåringar som bär iväg med brickan och hittar ett bord i trängseln på kondis och som efteråt dukar bort alltmedan jag tar på mig ytterkläderna.

Också nioåringar med en integritet för mig att respektera. ”Inga bilder på bloggen nu.”
Jag tänker att det är bra. Viktigt att de vet sin rätt att välja. Viktigt att de kan säga nej.

Så jag lägger in bilder från ett besök vid The Magic Forest i stadsparken istället. Ett välbesökt projekt som är inne på tredje och sista året om ingen privat aktör tar över finansieringen.


Och en bild på barn och barnbarn. Den är godkänd för publicering :)

Nu är det lördag kväll.
En vecka till julafton.
Vi har ännu inte köpt varken gran eller julmat. Inte bundit krans till dörren eller lagt mossa i ljusstaken (det har ju varit fruset) och inte bakat något annat än lussekatter och pepparkakor. 
Det lär ju bli jul ändå, tänker jag.
Julklapparna är typ klara, om än inte inslagna.
Och här är, viktigast av allt, lugnt och mysigt.

2 kommentarer:

Elisabet. sa...

Läser och ler (som så ofta här hos dig). Mitt snart femåriga barnbarn avskyr att fotograferas, precis som sin farmor och jag förstår honom precis. Man får verkligen leta för att hitta bilder av mig tidigare i livet; jag har aldrig tyckte om det och förstår honom verkligen. Inte tycker han om att bli uppvaktad med sång och hurrarop heller, precis som sin farmor. SOM jag känner igen mig!
Och när jag läser dina rader, tänker jag - som så ofta - hur fort tiden går, för det gör den ju. Men så är det ju. Alternativet vore hemskt.
Hoppas ni har en fin tredje advent. Ingen julgran alls här i år .., inga lussekatter bakade (det gjorde äldsta dottern när hon var) .., vi tar det piano.

mossfolk sa...

Elisabet; Under alla år som mamma har jag vänt ut och in på mig för att återskapa exakt alla de jultraditioner som jag själv uppskattade så mycket som barn. Först i år insåg jag att ingen här hemma tycker att det är viktigt. Maken bryr sig inte ett dugg om traditioner, men ställer snällt upp. Barnen vill förvisso ha både julgardiner och stjärnor, men det här med att de magiskt ska finnas på adventsmorgonen -nej det tycker det visst är onödigt. Bättre ju att vi hjälps åt att sätta upp dem inför första advent.
Baka lussekatter och pepparkakor, jo det ville de. Men när det gäller andra julkakor ”får du väl baka om du gärna vill, men vi äter ju ändå inte så mycket kakor”.
Gran och tomtar är däremot ännu viktigheter. Liksom julklappar ;)

När det gäller att bli fotograferad och publicerad tycker jag att det är viktigt att ha en dialog med barnen så tidigt som möjligt. Internet är fantastiskt, men det är ju också en arena alla har tillgång till…