onsdag 8 februari 2023

Stirra fläck och kura skymning

 


Jag lyssnar ytterst sällan på radio. 

Ring så spelar vi på lördagsmorgnar… och Melodikrysset ibland.  I bilen händer det att det blir P4 oavsett tidpunkt… eller Megapol.

Hur som helst pratade de om något på P4 en söndagsförmiddag för några veckor sedan, som liksom bet sig kvar.

Det här med att hjärnan förväntas vara så aktiv hela tiden. Arbeten med få monotona moment och de stunder då den skulle kunna få vila plockas mobilen fram. 

Baserat på noll vetenskap förespråkades ”stirra fläck” och ”kura skymning”. Det där har jag anammat rakt av. Jag kraschar inte längre på soffan när jag kommer hem -jag kurar skymning.

Och när jag upplyste en av mina elever om att det inte var någon idé att plocka fram något nytt när det bara var två minuter kvar av lektionen blev svaret ”Okej, då går jag och stirrar fläck”.

Faktiskt tror jag att det är en färdighet som inte alls är fy skam att kunna bemästra.

4 kommentarer:

Rexxie sa...

Näe, det är värdefullt att inte vara så himla aktiv hela tiden! En annan sak som är viktig är att ha tråkigt emellanåt! Annars märker man ju inte när man har kul!

Monet sa...

Det är befriande att läsa att fler avstår från radio. För mig är det obegripligt hur den hos många ständigt alltid är på, mest som bakgrundsljud. Vi hade i Frankrike svenska grannar som hade semesterlägenhet nära oss och kom ner då och då. Så fort de kom in i lägenheten sattes Radio Malmöhus på - de var från Skåne - och skånska Zoegakaffet sattes på. Inte ett ord franska kunde de och det tittades bara på svensk tv men mest var det detta med det ständiga svenska radiopratandet som måste vara på därnere också som förbryllade mig.

Nästan alla pratar om P1 hit och dit eller något annat favoritprogram som ständigt verkar vara på. Hos oss är det befriande knäpp tyst i hela huset tills vi ”gör kväll” med numera trevliga programmet ”Efter Fem”. Tillsammans med vårt franska vinglas. När vi kör bil, likadant - och det har blivit många tusen mil i Europa. Förr kunde jag också lyssna på Megapol i bilen men mannen vill vara koncentrerad på körningen och jag sitter gärna i egna tankar och tar in det vi reser igenom. Tystnad och stillhet är ett måste i vår överaktiva värld - så stirra fläck är underbart! Kura skymning också - det gör jag ofta på min inglasade sommarbalkong!

WalkaboutSweden sa...

Likadant hos oss - sällan som radion står på numera.
Kanske ett beteende som hänger kvar från en period då jag var extra ljudkänslig och behövde tystnaden.

Ibland när jag trots allt hittar ett kul/intressant program så kan jag tänka att jag "borde" lyssna mer, men det blir liksom aldrig av.

Så här hemma hos oss så är det oftast tyst fram tills dess att vi sätter på tv:n på kvällen.

PS Kom på att: vid läggdags och under de nätter när jag inte kan sova DÅ lyssnar jag på ljudböcker.
DS

mossfolk sa...

Rexxie; Ja, det har du verkligen rätt i. Något som blir alldeles extra tydligt på barnen. När de har haft tråkigt en liten stund kommer de nästan alltid på något kreativt som de kan ägna sig åt i timmar.

Monet och Walkaboutsweden; Nja, tyst är här sällan. Radion är inte på, men däremot ofta Spotify. Ljudbok lyssnar jag på på kvällen när barnen har gått och lagt sig. Utomhus vill jag däremot inte ha något i öronen. Då hör man ju inte fåglarna ;)