tisdag 23 juni 2026

Kolmården

Himmel och plättar vilken perfekt dag måndagen var för en dagsutflykt till Kolmården! Att åka såhär veckan efter midsommar är ett vinnande koncept. Det är lite billigare än högsäsong (som börjar nästa vecka) och det var knappt några köer alls. Dessutom var vädret av bästa tänkbara sort. 22 grader och lite fläkt.
Lillebror hade själv kommit på att en kikare kunde vara bra att packa med och den användes flitigt. Supersmart faktiskt!

Kolmården är ett ställe som vi medvetet väntat med tills barnen blivit äldre. Varken jag eller maken har haft lust att betala ett så dyrt inträde för att manövrera runt trötta, varma, hungriga ungar som lika gärna besöker ett mindre ställe eller en lekplats.

Nu var de förvisso för stora för Bamses värld, men det gjorde oss absolut ingenting. Båda barnen konstaterade att det var ett tivoli och att de ju hade kommit för djurens skull. Skönt, tyckte jag, eftersom det var stället med högst ljudvolym och mest folk.

Istället styrde vi kosan mot linbanan. Björnarna var svårast att få syn på, men på tillbakavägen upptäckte vi två stycken.

Jag tycker att Kolmården gör ett bra jobb med att väcka intresse för djuren och uppmärksamma deras levnadsvillkor även i det vilda. Hela familjen lyssnade med intresse på de olika presentationerna.

Allra bäst gillade jag klapphagen. Himlans tur att jag fortfarande har ett barn som gärna följer med in.

På tropikariet fick vi se en livs levande haj. Jag älskar att barnen reflekterade över huruvida den skulle få stängas in i ett så begränsat utrymme. För min del är det en fråga jag brottas med gällande alla djur under våra djurparksbesök.

Han passade in fint i miljön tycker jag ;)

Ju närmre djuren, desto bättre. Om getterna var bäst så var kanske besöket inne hos de här små aporna näst bäst.

 Kolmården var ett av barnens önskemål under semestern.

Check på det ✔️

söndag 21 juni 2026

Att vara mamma en sommarlovsförmiddag


 Semester. Sol. Vind som fläktar. Surr från grannens robotgräsklippare. Fågelkvitter som vore det maj. Härmsångare, säger appen i min mobil, om lätet jag finner obekant.

Frukost på altanen. Två knäckemackor och en mugg te. Alltid.

Blå himmel. Slöjmoln som passerar. Svalor som flyger högt. Gråa Cissikatten ligger i häcken. Röda Sixtenkatten sover gott inne på vår säng -han har varit ute i natt.

Ibland hörs röster. Pojkarna leker. De fyller tio och tolv i sommar. Har rensat ut en av kattvindarna och inrett den som högkvarter. Ytterligare en tioåring kommer rusande genom trädgården och springer in. Dörren smälls igen så att larmdosan förmodligen hoppar på sned. Reser jag mig inte kommer larmbolaget att kontakta oss om sabotagelarm.

Skor huller om buller i hallen. 

Jag tänker att de kommer att ha egna minnen av det här. På samma sätt som jag själv har minnen av min barndoms klubbar. Röda och vita rosen på Adam och Simons loft. ”4 räddar världen” på Erikas vind.

Att vara barn. Att ha sommarlov. Och kompisar.

Att vara mamma ❤️

lördag 20 juni 2026

En liten sammanfattning av sommarens första veckor

Mer än halva juni har förflutit.
Blogger krånglar något förskräckligt med bilduppladdning från mobilen och jag kommer av mig varje gång. Det finns ork att skriva, men att trassla med inställningar känns mindre lockande.

Blåmesungarna i eken är i alla fall nu utflugna. Jag hoppas förstås det i alla fall -förra hösten hittade jag två av dem döda.
Båda barnen har spelat seriespel och cuper. Det har varit många kyliga regnvädersdagar.
Som ett riktigt original sitter jag i full regnmundering med ett batteriuppvärmt sittunderlag på en campingstol under ett stort paraply. Elva matcher på sex dagar hanns med på slutet. Då spelade storebror i två lag.

Min fantastiska kollega byter arbetsplats. Vi har delat skåp och fack i personalrummet i alla år och alltid har innehållet dominerats av livets nödtorft -Treo och godis eller kakor ;)

Efter regn kommer solsken!

Den sista matchen före julis uppehåll spelades i finväder. Storebror var målis.

Vi jobbade till och med i onsdags, men de sista dagarna ville jag helst bara vara hemma och fixa i trädgården.
I torsdags ägnade vi dagen åt att städa och fixa trädgård. Ett lådbilsrace och en fotbollsträning hanns också med.
Och så blev det midsommar…
…med dans runt stången…
…picknick…
…grillat och jordgubbstårta.

 Barn och barnbarn och mina föräldrar. Precis lika lagom och mysigt som vanligt.

Idag sjöng jag kravlöshetens lov. Läste bok. Sov middag. Åt rester. Återgick till boken när Sverige låg under med tre mål.

Och nu har vi semestern framför oss. 

söndag 31 maj 2026

Den fyrtiofjärde födelsedagen

 Klockan är kvart i åtta. Jag hör tassande steg, dörrar som försiktigt stängs, låga röster. Och trots mina, idag, fyrtiofyra år, känner jag mig en smula födelsedagspirrig.

Så glider sovrumsdörren upp. Två verser av ”Ja må hon leva”. Storebror byter ut ”skottkärra” mot ”rullebör” precis som hans morfar alltid har gjort. 

Flagga, nyplockade blommor och paket. Lillebror har skrivit ledtrådar om paketens innehåll. Jag får en termosmugg, som jag saknat så mycket efter att jag förstörde min gamla. En ny eltandborste, sommarens muminmugg, presentkort på Blomsterlandet och ett bokmärke som storebror vävt i slöjden.

Innan jag ens klivit ur sängen kommer grattis-sms från vänner som är så mycket bättre än jag själv på att komma ihåg födelsedagar. Jag tänker att jag måste hitta en strategi för att minnas bättre!

*** Här byter jag tydligen från nutid till dåtid i berättandet. Jaja… ***

Till lunch gjorde vi pastasallad och tog med till Herrfallsäng. Picknick vid syrenbersån utanför ett gammalt soldattorp. 

Magiskt vackra blomsterängar!  Nu blommar midsommarblomster, hundkex, smörblommor, humleblomster, aklejor, rams och mycket annat. Vi säger att det nog kan bli en utmaning att få ihop fägring till midsommarstången i år.

Förra gången, för sådär sex år sedan, var barnen först in i eken. Nu var det mamman.

Vi kom hem i tid till ett sent fika. Jag fick mors dagsteckningar och en fin tårta innehållande både rabarber, blåbär och jordgubbar. Kanhända är det maken som får ta ansvar för tårttillverkningen framöver ;)

Altanhäng. Barn i studsmattan. Fågelkvitter.
Vi skulle ha åkt ner och tittat på handboll eftersom det är den årliga barn- och ungdomscupen på orten den här helgen. Men… orken tog slut, eller om det var latheten som slog till. Hur som helst åkte vi inte ner och trängdes bland allt folk och alla höga ljud.
Istället tog jag en sväng till fru V, hämtade blommor och åkte hem och planterade.
Vattnade.

Absolut ljuvlig majkväll. Varm mjölk med kaffe på altanen kl 19.
Oavbrutet fågelkvitter. Herr och fru blåmes flyger in och ut ur holken med näbbarna fulla av larver.

En väldigt fin födelsedag ❤️


söndag 24 maj 2026

Livet i maj

 Jag har verkligen inte varit bra på att ta bilder under veckan som gått. Kanske för att det har varit så fullt upp?

Plötsligt blommar både syréner och lupiner. Vi har, sedan förra inlägget, hunnit med en heldag fotbollscup, tre fotbollsträningar och fyra(!) matcher olika dagar. Jag har fördelat matchställ, jagat föräldrars namnteckning och stått i cafeterian. Och förstås hejat massor!

Det är så himla fint, det här med fotbollen. Alla föräldrar som engagerar sig helt ideellt för barnen och ungdomarna. Det slår mig gång på gång. Och båda mina barn har haft tur. I lillebrors lag är de fem superfina mammor och pappor som både kan det här med fotboll och att bemöta barn.

Vi har hunnit köpa kläder till barnens skolavslutning och nya skor till storebror.

En sväng till biblioteket, två besök på café och en sväng till en kollega för att gräva upp rabarberplanta, hälsa på hundar och titta på bin.

Ja och så min årskontroll på hjärtmottagningen vilken resulterade i dubblad dos medicin framöver. En väldigt trevlig läkare. Och fantastiskt fina kollegor som trollade med knäna och löste så att jag kunde få komp istället för tjänstledigt utan lön (behöver det sättas in vikarie är det tjänstledighet som gäller).

Helgfrukostarna har intagits på altanen. Från äppelträdet regnar ljusa kronblad. Fåglarna sjunger för fullt. Mest intensiv är taltrasten.


Livet i maj. Lite intensivare. Men så fint!

fredag 15 maj 2026

I skogen med barn och barnbarn

Klämdag. 
Vilken bra grej.
Vi har inget jobb. Ingen träning. Ingen match.
Tusen borden, men inga måsten. 
Så vi passade på att hämta barnbarnet och åka till skogen.
Porlande bäck, sprakande brasa, korvgrillning och pinnbröd.

Barnen byggde koja och hittade ett hål under ett träd. Någons bo kanske? Jag trodde helt klart på en tomte. Barnbarnet fann det mer troligt att det var Spiderman…

Liljekonvaljer i knopp och gott om blommor på blåbärsriset.

Väl hemma lektes det en stund inne innan två satte igång ett chokladbollsbak. 

Bara en åt sin chokladboll till efterföljande fika. Den andra höll på att somna vid bordet ❤️

En fredag. En klämdag. I maj.

Livet!

torsdag 14 maj 2026

Kristi himmelfärd

Regn, hagel och sol. Rejäla nordanvindar. Sex grader som så småningom steg till elva.
Ett barn har spelat fotbollsmatch av det ojämnare slaget. En match som de vann med så många mål att jag till slut hoppades att motståndarlaget skulle lyckas peta in i alla fall en boll.

När vi kom hem satt det andra barnet och sydde sig en väska till sin powerbank. 

Ganska otippat och rätt kreativt. 

Om vi har tänkt på Jesus färd till himlen? Nä, det kan jag inte påstå. Men jag hörde kyrkklockorna klockan elva i förmiddags när vi satt i regnet och hejade.
 

onsdag 13 maj 2026

Skor till aktiva barn

 ”Jo, de här ska vara bra, men de håller ju inte för att spela fotboll i.” Sa expediten på Intersport. 

Lillebrors senaste skor höll i två veckor. Två! Och nej, det är inget att byta -de har uppenbarligen utsatts för mer slitage än de är tillverkade för.

Nu var vi alltså på Intersport för att köpa ett par bättre. Och jag frågade efter just det. Skor som barn kan leka i. Skor som håller för att spela fotboll och innebandy på rasten. Som man kan springa med över stock och sten i skogen och som man kan ha när man klättrar i träd. Som gärna håller ett par månader i alla fall.

Nej, sådana skor… finns inte.

Så nu har jag talat om för mitt barn att han bara får sitta stilla eller promenera på sina raster. Tänker han hitta på något kul, då får han först ta av sig skorna!

söndag 10 maj 2026

En splittrad vecka

 Den här veckan, årets nittonde… den första i maj, ja den har… varit.

En virvlande kompott av doftande hägg, tråkiga händelser, förkylning, fotbollsmatcher, föräldramöte, barnbarn, dörrfirmor, pollenallergi, försäljningsansvar, skjutsande och förstås jobb.

Så kom helgen. Absolut inte en dag för tidigt.

Igår var det fotbollsmatch på hemmaplan för nioåringen. Första sju mot sju-matchen i serien. Idag ska samme gosse gå på kalas på Jumyard.

Hans bror ska öva tillsammans med några klasskompisar inför ett uppträdande. De ska hålla till på vår övervåning och har visst erbjudits lunch också.

Maken har har eftermiddagsrep med sitt band i Örebro. Varje söndag.

Själv behöver jag verkligen komma ikapp med trädgården om här ska bli några blommor i år. Jag började tidigt med de första frösådderna… men aprilfröna har ännu inte kommit i jord. 

Gullvivorna som jag vill ha i mängd under eken… de behagar i stället poppa upp på helt andra ställen. Mitt i trädgårdsgången till exempel.

söndag 3 maj 2026

Glass under plommonträdet


 Klokt av dem, lillebror och kompisen, att äta sin glass på en filt under det blommande plommonträdet. Igår. När det var 24 grader varmt.

Idag, regn och sex grader. Tända ljus. Laxsoppa. Ljudbok. Lite jobb. Fotbollsträning.

Söndag kväll.