fredag 4 januari 2019

En julklappstripp till Stockholm

Jag har gått och pratat om att jag vill se utställningen Smile - and the rest will follow på Fotografiska i hufvudstaden. Därför önskade vi oss barnvakt för en dag i julklapp av mormorn och morfarn.

Nu visade det sig att vi nog hade varit osedvanligt snälla i år eller kanske hade tomten bara en väldigt bra dag. Hur som helst fick vi inte bara barnvakt för en dag utan två inklusive natten. Samt hotell. Och då ska jag tala om var vi raska med att boka!

Igår vinkade mormorn och barnen av oss och morfarn skjutsade oss till tåget.

Maken och jag delade på oss bums vi kom fram till centralstationen. Han skulle gå direkt till gamla stan och besöka SF-bokhandeln. Jag ville till NK för att köpa te samt till Villervalla (bra barnkläder) som fortfarande hade rea. Och så ville jag förstås strosa lite och fotografera. Jag älskar den stora variationen av människor som finns i landets lite större städer.

Hotellet ligger i gamla stan och passade perfekt för oss två. Supermysigt! Jag tycker så mycket om gamla stan med alla gränder. En liten känsla av att besöka... svunnen tid. Absolut inte så att jag skulle vilja bo där, men besök för ett par dagar är perfekt.

Jag hittade ett nytt favoritcafé. Under kastanjen. Ja det heter så alltså.
För det första tycker jag att det är lite kul att det mitt i kullerstenen helt otippat plötsligt står en stor kastanj. Och caféet/restaurangen... Alltså... när man varken äter gluten eller laktos (eller lök eller vitlök) då har man sällan någon valmöjlighet. Någon kaka finns nästan alltid, men någon form av smörgås är ännu ganska sällsynt. Döm då av min förvåning när jag frågar om det finns någon glutenfri macka och hon som står bakom disken svarar att "allt på vår meny går att få gluten- och laktosfritt"
!!!
En gudomligt god toast beställde jag och vi satt i mysigt källarvalv och jag sa att hit ska jag alltid gå i fortsättningen :)

Efter en sväng till livrustkammaren knatade vi iväg till Fotografiska. Det är flera år sedan jag var där nu, men långt ifrån första besöket och jag har hittills aldrig blivit besviken. Utställningen av Jörgen Hildebrandt var bra och framförallt informativ, tänker jag, för den som inte riktigt vet något om Operation smile. Det var dock den minsta utställningen och många av bilderna hade jag redan sett på organisationens  instagramsida... Lite fint var det ändå, att se den kirurg som gjort två av lillebrors tre operationer på bild under ett uppdrag i Ghana ♥
 Själv fastnade jag mest för utställningen STHLM forever. Och maken tyckte bäst om den som handlade om människor som ansåg sig vara Jesus.
Ett lyckat besök alltså.

Efteråt. Det är något visst med vatten.

Och tillbaka i Gamla stan tog vi en extra promenad genom nu ganska tomma gränder.

Senare gick jag och maken på restaurang. Vi konstaterade att det är första gången vi ska sova utan barn sedan storebror föddes för fyra och ett halvt år sedan. Vi konstaterade också att det är första gången vi är ute och äter själva sedan 2012...

Idag hade jag tänkt ge mig ut en sväng före frukost för att fotografera, men se det regnade för fullt och blev istället till en extra lugn morgon.
På väg till tåget passerade vi Greta i gul regnrock och ett gäng andra ungdomar som skolstrejkar för klimatet. Tänk om vi alla hade hennes engagemang! Tänk om vi förmådde oss sluta leva som om vi hade flera jordklot...

Jag erkänner att jag saknade mina små flera gånger.
Det var inte ömsesidigt. Storebror berättade när jag kom hem att han inte hade haft tid att sakna mig för han hade haft det så härligt med mormor. Och det är nästan så att jag förstod det när den här bilden dök upp i min telefon i förmiddags :)

Strax före lunchtid stod vi på perrongen och väntade på det tåg som skulle ta oss hem. Tänk att lilla Hallsberg med sina 7000 invånare står som på skyltarna.

Väl hemma fick vi kramar och kände oss i alla fall välkomna och därefter hade vi namnsdagsfika. Både mormorn och jag har nämligen namnsdag idag (och gammelmormorn -det är faktiskt hennes tilltalsnamn). Grattis på namnsdagen alla Rut!

Borta bra men hemma bäst. Alldeles särskilt när man har varit på ett ställe där det bor förskräckligt mycket folk ;)

Det var minsann ingen dålig julklapp!