lördag 23 september 2017

Härliga höst!

 Det duggregnar, sådär tätt. Morgonens höstdimma har lättat. Termometern visar på tio grader. Det är tio råa grader. Det är höst i luften.
Nästan varje årstid tänker jag att det här, det är min favorit. Jag är helt enkelt stormförtjust i våra årstider!

Idag tillbringade vi precis hela eftermiddagen ute. Det som skulle bli en promenad blev mest trädgårdshäng. Vi kom helt enkelt inte längre. Planen var att leta fina löv, ekollon och kastanjer. Men storebror fastnade under vår egen lönn och ek, lillebror var supernöjd med att vandra runt och klättra på de små stenarna och efter en liten stund kom granntjejen.

I bäcken är det just nu minimalt med vatten, sådär så att jag nästan ängslas lite över dess framtid. Men jag vet att det har sett ut så tidigare och än har den inte sinat helt.

Den här hösten har storebror börjat få vara ute själv och leka med kompisarna medan jag går in och gör mat (tidigare har han bara varit kvar ute när jag har hämtat något eller bytt en blöja eller något annat kvickt). Så fantastiskt skönt, inte minst för honom själv. Jag håller förstås ett öga ut genom fönstret, och åh så roligt de har!

Rosigt varm kommer han sedan in när jag ropar genom köksfönstret att maten är klar. Sitter vid köksbordet och berättar vad de har gjort. Om soppan och pajen som de lagade till grodan. Om hur de vattnade och tvättade och om brobygget som inte hann bli riktigt klart.

Härliga härliga höst!
Fina fina barn!

2 kommentarer:

  1. Åååå, vilken UNDERBAR natur du har runt knuten!!! Och en bäck! Lycka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det här är precis utanför tomtgränsen bakom huset. Och egentligen är det bara ett smalt litet trädstråk -när löven är kala på vintern ser man hur nära husen på andra sidan ligger. På sommaren däremot känns det nästan som att ha skogen bakom. Hur som helst är det en helt perfekt lekplats!

      Radera