tisdag 26 september 2017

Det här med köttbullar

I alla år har jag tyckt att köttbullar, det har liksom varit det mest husmoderliga man kan göra. Och på tok för svårt för mig. Jag menar, det hörs väl att det är superavancerat. Stå och rulla. Steka. Tar säkert lång tid. Och en gång för säkert tio år sedan provade jag och då föll de bara isär.
Så jag kan helt enkelt inte göra köttbullar. SÅ husmoderlig är jag i n t e.

Trodde jag.

Tills jag i våras plötsligt upptäckte hur superenkelt det var. Och hur fort det gick. Och hur bra de är att frysa in och ta upp lagom antal till oplanerade luncher.
Numera serveras här köttbullar i alla fall varannan vecka. Innehållande ramslök istället för vanlig lök (någon dag ska jag prova att ha i gräslök istället). Och så tillagas de i ugn i stället för stekpanna. För enkelhetens skull.
Köttbullar med potatis, gräddsås och lingonsylt.
Kan vara en av de bästa maträtterna när man har småbarn!
Storebror är med och rullar såklart.
Lillebror åker sjal. Vi älskar sjal!

6 kommentarer:

  1. Det kan vara en av de bästa maträtterna även om man inte har småttingar! Pv gör makalöst goda köttbullar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja absolut -jag tycker själv att (mammas) köttbullar är de godaste på julbordet ;)

      Radera
  2. Vi gör/äter köttbullar ganska ofta, det blir nog minst varannan vecka här med. Såå gott. Och så kan man variera smaksättningen och ha alla möjliga varianter. Jag gillar färs på det viset, det går att göra så mycket med det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns helt revolutionerande att det är så enkelt. Vi äter inte särskilt mycket rött kött längre, men (ekologisk) köttfärs är nästan stående på inköpslistan.

      Radera
  3. Håller med! Det blir ännu snabbare och kanske också ännu godare om du gör större bullar, plattar ut dem och kallar dem pannbiffar. Men gräslök blir för blekt, i mitt tycke. Sedan kan man alltid ta till Mamma Scan ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, pannbiffar blir det allt också ibland, fast dem har jag hittills stekt i stekpanna...
      Jag undviker vanlig lök och tänkte att det kunde värt att prova att variera ramslöken med gräslök.

      Radera