måndag 21 augusti 2017

Vardag med storhandling

Så är det vardag. Vardag som i att vinka av pappan på morgonen och välkomna honom hem någon gång efter middagen. Vardag som i att besöka öppna förskolan. Vardag som i att sköta markservicen själv -ni vet städa, laga mat, tvätta och förstås handla.

Jag vet att olika familjer löser det här med storhandling på olika sätt. 
Under sommaren åker här oftast en av oss själv, utan barn. Eller med ett barn.
Under terminerna vill vi ägna pappatid åt roligare saker än handling. Därför fixar jag och barnen det under dagtid. 
Tillsammans 

Mina för ögonblicket hetaste storhandlingstips är
-förbered (lista i plockordning. barnen bör varken vara hungriga eller alltför trötta)
-engagera storebror, ge ansvar!
-ta en stor vagn. lägg tåligast varor i påsen närmast lillebror.
-packa med sjal (om/när lillebror bestämmer sig för att bara klättra ur)
-håll ett tempo utan att göra det stressigt.
-ställ krav (jo faktiskt. ibland känns det som om föräldrar nästan är lite rädda för det, men livet är inte kravlöst och dessutom ska det vara drägligt även för övriga kunder att handla)
-muta inte i onödan (leder mest till tjat, tjat och mer tjat)
-muta om det krävs (mutor i nödfall är aldrig fel ;))
-välj bort mindre viktiga varor om en bra handling är på väg att övergå till en mindre bra
-var lyhörd för avbrott (vi hittade till exempel en lustig spegelvinkel i kyldisken)
-låt barnen vara glada, men bromsa buset i tid
-släpp kontrollbehovet (ja, jag hade kanske tittat lite noggrannare på äpplena innan jag la dem i påsen. till exempel)
-uppmuntra initiativ (ja men vad gott det låter med korvstroganoff till middag (idag igen), kan du hämta falukorv?)
-begränsa (nej, boken/pusslet/legot kostar mycket pengar, men vi kan ta kort på det/skriva upp det, så minns vi att du önskar dig ett sådant)

Dessutom finns det så himla mycket att samtala om. Så många frågor. Om människor, skyltar och inte minst om alla varor. Vad heter sådana, varför sprutar man gift på en del frukt, varför är några skyltar gröna och andra röda, vad står det? Så många lustiga paralleller och slutsatser. Faktum är att det kan vara rätt kul att storhandla med en ettåring och en treåring!

2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Nja, jag, liksom de allra flesta andra föräldrar, gör så gott jag kan. Ibland går det bättre och ibland blir det inte alls som jag har tänkt mig ;)

      Radera