fredag 11 augusti 2017

Missväxt men rätt okej ändå

Idag skulle vi ha stora blåbärsplockardagen.
Vi skulle plocka blåbär så att det räckte att ha på yoghurten, till en paj och minst en burk sylt. Gärna flera.
Jojo. Så var tanken. Vi brukar ju faktiskt plocka med oss i alla fall några liter varje år.

Inte i år. I år tror jag alldeles bestämt att det är ett sorgens år när det gäller skörd.
Fruktträden har inte mycket att erbjuda och blåbärsriset på vårt toppenställe var lågt och rött efter torkan. Ett par blåbär här och där. Små små.
Jag tror inte ens att vi fick ihop en deciliter (vi hade inte plockat något alls om inte storebror varit med. Jag slängde nämligen en blick och bestämde mig för att ge upp varvid han tittade på mig och sa "men nu har vi ju åkt hela vägen hit, då måste vi väl plocka lite blåbär också"). Han var i alla fall nöjd. Och blå runt munnen. Och jag lovade att vi skulle köpa blåbär så att vi kan göra en paj. 

Hemma var jag så purken efter den dåliga blåbärsskörden att jag tyckte att vi lika gärna kunde ta bort våra ledsna tomatplantor på en gång. Perennrabatterna har jag redan gett upp för i år. Barnet tyckte förstås att det var toppen att han fick plocka gröna tomater!

Men gurkorna fick stå kvar. Minst tre till är på gång där. Och djungelgurkan törs jag inte röra, den har blivit storebrors. Och tomatplantorna i pallkragarna är betydligt gladare.
Gladare var även jag efter det att maken bjudit på grillade foliepaket innehållande lax samt vår egenodlade potatis, gurka och tomat.

Kvällssol och nöjda barn som leker är en fin kombination. Alldeles särskilt när man kan sitta på altanen och kika på dem.
Fina småtrollen!




2 kommentarer:

  1. Mina fyra tomatplantor är fulla med tomater! En del röda nu och många på gång. Lite rekordskörd. Med det förstås, vi har ju inte bevattningsförbud. Men tycker det känns knäppt använda fint dricksvatten att vattna med. Så synd att man inte ordnade ett system med sommarvatten i vårt område när hela området byggdes för ca 10 år sedan. Älven ligger jättenära nämligen.

    Men en regnvattentunna funderar jag på ännu :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har vi vattentunnorna fulla, men det är liksom redan för sent. Vi kommer starkt nästa sommar 😊

      Radera