söndag 9 juli 2017

#såhärkandetocksåvara

En hemmaförmiddag kan vara lugn och ro och frid och fröjd.
Kan vara.
Den kan också vara mer åt motsatsen.

Den kan börja fint med att vinka av pappan som åker till golfbanan. Lägga en jättetrött lillebror i vagnen. Ställa ut vagnen utanför köksfönstret. Dricka lite te. Storebror pusslar födelsedagspussel.
Frid och fröjd på bästa nivå.

Sedan kan storebror klara pusslet och känna att han måste tjoa och trumma (banka) en riktig trumvirvel. Lillebror utanför det dåligt isolerade fönstret vaknar. Förstås. Och vill inte sova mer.
Storebror går ut. Jag byter en blöja. Storebror kommer in och berättar att trädgården är full av mördarsniglar och vinbergssnäckor.
Vi går ut. Storebror plockar vinbergssnäckor. Jag mördarsniglar.
Fler än vanligt. Men inga mängder. Kanske trettio.
Det är vått i gräset. Lillebror sitter på min arm.
Kokar vatten och häller i min hink. Vi går ut i skogsstråket -jag för att hälla ut sörjan. Han för att släppa ut snäckorna.
Jag häller ut. Storebror som gick längre bort kommer tillbaka. Replikerar glatt att han hällde dem i bäcken.

Snäckor kan inte simma.

Vi går till bäcken. Lillebror börjar bli aningen tung på armen. Vi räddar snäckorna. Förklarar.
Jag går in för att ställa tillbaka vattenkokaren. Storebror springer till framsidan för att se om där finns fler sniglar. Glömmer att stänga grinden. Cosmos är ute ... ... ...

Hämtar Cosmos. Stänger grinden. Lillebror är ännu tyngre på armen.
Storebror har skuttat i förväg. Böjer sig ner och försöker få upp ännu en mördarsnigel. Med fingrarna
"Titta mamma, vi glömde den här!".
Alla som har försökt få bort mördisslem från fingrarna förstår nu problemet.
Jag skrubbar. Med tvål. Med varmt vatten. Med starkare tvål. Med kökssvamp.
Lillebror leker under tiden på golvet. Plaskar...
Plaskar?!?
Jodå lillebror plaskar glatt med en tom toarulle. I toaletten.

...

"Shit pommes frites!" utbrister storebror.

Jag hade inte kunnat säga det bättre själv.

Nu är det snart dags för lunch.

10 kommentarer:

  1. Kreativa barn! ❤️👍😄

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag kände med Emils mamma Alma. Synd att hon är en fiktiv person ;)

      Radera
  2. Helt underbart författat. :)

    SvaraRadera
  3. For deg var det sikkert ikke så enkelt,men jeg sitter her med et stooort smil over hele ansiktet :-)
    Takk for at du deler med deg av din hverdag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, när det blir såhär totalt kaos med händelse efter händelse, då kan man ju inte annat än att bara skratta åt alltihop.

      Radera
  4. Hög igenkänningsfaktor här :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tror att de flesta som har barn har varit i dylika situationer. Vissa oftare än andra :)

      Radera
  5. Nog var Vår Herre eller Fru listig som såg till att man bara kan få barn medan man är någorlunda ung ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är just vad maken också säger. Själv anser han sig vara för gammal ;)

      Radera