söndag 16 juli 2017

Härliga Kilsbergen!

Idag gjorde vi en heldagsutflykt till Ånnaboda.
Jag älskar Kilsbergen. Bergslagsskog! Skogssjöar! 
Hav, fjäll och slätter i all ära. Jag tycker absolut att sådant också är härligt. Att besöka. Men i de djupa skogarna känner jag mig som mest hemma. Underbart!

Vi gick runt sjön och stannade till på vårt vanliga ställe ungefär halvvägs. Helt perfekt med grillplats och en liten bäck. Lillebror undersökte kottar och mossa och höll sig länge länge fullt sysselsatt med det (trots att vi har gott om såväl just mossa som kottar i vår egen trädgård ;)).

Sååå mysigt -bästa sortens lunch!

Storebror plockade blåbär... som dock inte blev långvariga i påsen ;) Lillebror undersökte (och provsmakade) det mesta som fanns på marken. Cosmos fann sig i att bli bunden vid ett träd och la sig lugnt till ro. Livet på en liten pinne.

Pinnen som höll oss sällskap en bra bit. Treåringar kan vara galet envisa!

Ett bad hann vi med också. Fördelen med att ha vagnen är att man får med sig väldigt mycket. Förutseende hade jag packat med både badkläder och handdukar. Det var inte varmt, men härligt!

Och nu kan man ju tro att energin skulle börja tryta på den nyblivna treåringen som knatat 2,5 km runt sjön. Men när vi kom tillbaka sprangs det ungefär hur mycket som helst på alla hinder vid konferensanläggningen.

Sedan hälsade vi på trollen, som blivit väääldigt slitna och nedgångna. När jag var barn och fortfarande för bara några år sedan fanns här en trollstig.

När jag nämnde det blev storebror eld och lågor och ville absolut gå och leta efter fler troll. Tyvärr var trollstigen, liksom den grillplats vi tidigare besökte, väldigt dåligt underhållen. Ruttna bänkar, ruttna spångar och trasiga broar. Några troll hittade vi inte.

Eftermiddagsmellis i skuggan. De sockerfria muffins jag bakade till storebrors födelsedag fick godkänt och jag tycker att det känns bra att kunna bjuda honom på fika utan en massa socker. Det finns så mycket av den varan ändå.

Avslutningsvis tog vi en vända på den camping där jag tillbringade nästan varenda helg under många barndomsår. Allt var sig likt, men ändå olikt. Avstånd jag minns som stora var inte alls långa. Och där var väldigt få campinggäster. Servicehusen var ack så slitna och den gamla lekplatsen stod kvar i näst intill oförändrat skick. På taket på det gula huset har liten Karin och liten Ola suttit måååånga gånger ;)

Vilken härlig dag vi hade! Jag tycker att det känns lite trist att så mycket blivit så slitet och nedgånget (det känns som om det enda de satsat på är själva konferensområdet), men platsen i sig, skogen, är förstås lika fantastiskt härlig som den alltid har varit!

Storebror knatade nog en bra bit över tre kilometer och sprang och lekte massor utöver det, men tyckte ändå att vi skulle åka till Andys lekland på vägen hem (det gjorde vi inte!) och väl hemma var han laddad för att gå iväg och leka med någon kompis. Det saknas inte energi i alla fall :)
En riktig toppendag!

6 kommentarer:

  1. Vilken härlig dag ni haft!
    Det är alltid tråkigt att se något förändras negativt.
    När Caravan fick lov att lämna campingen försvann många av säsongarna också.
    Tur som sagt att skogen finns ganska intakt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja superhärlig!
      Campingen bryr jag mig inte så mycket om, men jag hoppas att de fixar till spångar och broar (vem sköter sådant?).

      Radera
  2. Ja Ånnaboda är fint. Där har jag t o m varit båda på sommaren och på vintern. Kommer ihåg var man svängde av innan de byggde den nya E18 motorväg. Var det inte strax vid en golfbana...? Nu vet jag inte riktigt var man svänger av längs nya vägen.

    Härlig energi en treåring har. Det kan man kalla för spring i benen! Somnade säkert gott ikväll :-)

    Tack för fina bilder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, en stor fin golfbana i Lanna. Men jag vet faktiskt inte heller längre var man svänger av när man kommer från det hållet. Kan det vara redan i Lekhyttan kanske? Vi åker via Örebro, över Karlslund.

      Radera
    2. Ja just det, så har jag också åkt någon gång. Jag får kolla på kartan hur man kör numera.

      Radera
  3. Tänk vad energi det kan finnas i en sådan liten kropp :-)

    SvaraRadera