måndag 5 juni 2017

Trädgårdsmarodörer

När vi flyttade hit tyckte jag att det var roligt att här fanns så många vinbergssnäckor. De räknas ju inte som skadedjur. Inplanterade av munkar för att man fick äta dem även under fastan. 

Nänä, inga skadedjur. Jo, det ska jag säga. I rätt mängd förstör de rätt bra. Små späda växter som kommer upp kapar de gärna vid bladskaften. Oktoberastern tycks populär. Timjanen likaså. Stäppsalvian har jag fått vakta som en hök. Och dagögat får som liksom ingen chans.

Så läser jag att det är just vinbergssnäckan som är den sydeuropeiska delikatessen. Ångkokad serveras den med fräst vitlök och citron. Kanske skulle man öppna självplock -här finns så att det räcker för alla ;)

Jag känner mig helt säker på att jag aldrig kommer att äta snigel.

(mördarsniglar har vi i år ännu väldigt lite av. väntar på någon sorts explosion -brukar ju plocka hundratals varje kväll. i år har jag ännu inte plockat fler än tio sammanlagt. peppar peppar)

För övrigt ger jag mitt fotograferande underkänt idag -vi har varit i Örebro och träffat gamla goda vänner, dubbelt upp, och ändå är allt som finns i min kamera bilder på... sniglar.
I morgon är det efit. 

2 kommentarer:

  1. Oj, där lärde jag mig något nytt. Har också bara fått höra att vinbärssnäckor är ofarliga, snudd på nyttiga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de räknas ju som sagt inte som några skadedjur. Men vi har m å n g a. De knaprar blad, frukt i odlingarna, men framförallt mitt stackars dagöga som blir av med allt grönt så fort den tar ny sats och ett litet blad börjar sticka upp.

      Radera