torsdag 8 juni 2017

Trädgårdsmarodörer del 2

Förra gången skrev jag om vinbergssnäckorna.
Idag är det rådjurens tur. Egentligen tycker jag att det är rätt mysigt med rådjur utanför fönstret. De får gärna ligga under äppelträden om vintern eller smaka på fågelmaten.

Men vår och sommar är de riktiga marodörer och nu har vi fått en hemskt envis rådjurskille som gärna hålls här och smaskar i sig av hjärtans lust.
Idag fotograferade jag honom först när han stod och tuggade på grannens höstanemoner.
Det räckte med att öppna ytterdörren och tjoa lite (våra hus ligger nära varandra) för att han skulle knata därifrån.

Ungefär en kvart senare tittar jag ut igen och då har de inte många penséer kvar...
Jag lägger alltid nät över pallkragarna på natten, men det går förstås inte att näta in hela trädgården ;)
Tur att de är fina. Och han ser ju väldigt välmående ut (om än full av fästingar).

Antal mördarsniglar: 11
(glädjande nog ungefär lika många leoparder)

4 kommentarer:

  1. Ja du, nu har han ju hittat till matbordet. Men tänk att han i alla fall går sin väg, här hos mig struntar de fullkomligt i att man tjoar. Nu går de tackolov främst hos grannarna som inte har lika inhägnat som vi, men det händer att de dyker upp på fel sida staketet.

    Tack för din gulliga kommentar hos mig. I holkarna på bilden bor det nog inga fåglar i år, men jag vet att det gjort det förut. Vi har holkar i nästan alla träd också, och där är det bebott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just igår var de hos grannen, men de trivs fint i vår trädgård också. Man skulle ju kunna tro att doften av hund avskräcker, men det bryr de sig inte det minsta om.

      Radera
  2. Men oj oj då! Jag som tycker att våra igelkottar är nog så spännande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har en igelkottsfamilj också, men den håller sig utanför staketet. På vintern har vi fem-sex rådjur som kommer till trädgården dagligen, men på sommaren dyker de ofta upp ensamma eller möjligtvis två. Och de gör snabbt stor skada i rabatter och pallkragar...

      Radera