fredag 23 juni 2017

Midsommarafton

Så blir det midsommarafton.
Lillebror vaknar klockan fyra och anser sig absolut färdigsoven. Vid halv fem ger jag upp alla försök att få honom att tänka om. Vi smyger upp innan han har väckt allihop. Gråruggigt ute och riktigt skumt inne. 

Jag bakar scones och plockar in nya, regnvåta schersminblommor.
Storebror insisterar på tända ljus även på bordet.
Vi hänger ut flaggan och äter tillsammansfrukost.
 På förmiddagen, när vi som redan varit vakna länge hunnit sova en stund, åker jag ner för att kompletteringshandla lite grädde. Jag häpnar över alla fulla kundvagnar och de långa köerna. Är det så vanligt att man handlar midsommarmaten på själva midsommarafton?

Sedan åker vi på äkta traditionellt midsommarfirande.

 Salut, tjusiga folkdräkter, musik och en stång ovanligt full med blommor. Åh vad det är härligt att få föra vidare fina traditioner till sina barn!

Förra året, då var han en liten knodd som dansade runt stången sittandes på sin pappas arm. I år, då dansade han av hjärtans lust. Några bilder blev det inte. Maken hade fullt upp med lillebror som absolut inte skulle sitta vare sig i vagnen eller på armen :)
Efteråt berättar storebror om danserna. Om grinolle och skrattolle och den tokiga farmors kråka.
Själv slog det mig, när jag grinollade mig som bäst i tredje ring av fyra, att det verkligen är en märklig tradition!


Efter dans är det picknick. Jag hann knäppa en bild medan lillebror provsmakade rånet. Sedan hade han inte tid att äta mer utan satte full fart. Klättrade på storebror och pappan, försökte ta termosar, storebrors mellis, pappas nycklar och... Fullt ös ;)

På seneftermiddagen for vi på midsommarmiddag till familjen A.
Ett och ett halvt år skiljer det på de här gossarna och jag ljuger om jag säger att det inte är skönt att de faktiskt kan springa iväg och leka tillsammans.

Maken hamnade som vanligt vid grillen. Huset är precis alldeles nybyggt, med en hel del projekt kvar. Men tak, det fanns det, och därmed har herr grillmaster avancerat en nivå ;)
Några bilder blev det inte. Varken på mat eller tårta eller lek.
Lillebror somnade på soffan och storebror höll ut flera timmar efter läggdags. Turligt nog är det nära hem sedan :) Trötta barn och trötta föräldrar landade hemma. En riktigt bra midsommarafton på alla sätt och vis!

6 kommentarer:

  1. Glad midsommar på er. Jag hoppas att du fortfarande sover,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just den tiden blandade jag nog faktiskt en flaska i sängen, halvt i sömnen. Sedan somnade vi om och sov till halv sju!

      Radera
  2. Jag skulle verkligen vilja ha en gasolgrill, men pv är inte lockad. Inte gasol .., säger han. Men jo, det är ju så lättsamt! När vi var hos äldsta dottern, då frågade exet om någon ville ha varm korv med bröd? I ett huj var ju grillen varm och det var så smidigt! I vår familj, där är det mina barns pappa som är grillmästare på alla kalas :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker egentligen att det är lite godare och lite mysigare med kolgrill. Men precis som du skriver är gasolgrillen såå smidig. Grillningen blir liksom inget projekt och därför blir det av att vi grillar mycket oftare.

      Radera
  3. Testar hos dig nu mossfolk, och nu är jag utloggad från min blogg.

    SvaraRadera
  4. Det var Elisabet som testade och jo, jag fick klicka på rutorna, men det var inga problem. Kanske hade jag bara tur. Registrerade mig som anonym.

    SvaraRadera