tisdag 6 juni 2017

Ett Foto I Timmen

En heldag efit!

Strax efter midnatt
går de här i säng. Jag brukar aaaaldrig vara uppe den här tiden, så det var verkligen ett undantag. Fascineras över att det faktiskt inte är riktigt mörkt ute.

Runt sju
har jag fått sovmorgon. När jag kommer ner är köksdörren stängd. Förstår att maken fixar i köket och tröttnat på att springa efter lillebror :)

Runt åtta
äter vi frukost.

Någon gång efter nio
har storebror och jag trimmat Cosmoshunden. Det bästa är förstås när trimningen är klar och håret är uppdammsuget och man får ge sin hund godis :D

Strax efter tio
är han även duschad och leker nu ute i trädgården.

Runt elva
tänker jag mig hänga ut fasadflaggan, men storebror upplyser mig om att det har pappan redan gjort.

Runt tolv
fixar jag i rabatten på framsidan. Blågull och aklejor blommar för fullt bredvid överblommade herrgårdspioner.

Runt ett
håller en gammal solblekt gardin på att förvandlas till en superhjältemantel...

Runt två
har vi precis anlänt till den närbelägna hembygdsgården för lite nationaldagsfirande. Lillebror somnade på vägen dit. 

Runt tre
har vi sjungit nationalsången och sett nya svenska medborgare få böcker och lyssnat på orkester och körsång. Nu hämtas det fika!

Runt fyra
tar vi ett beslut om att sitta ute och äta. Dags att torka av bordet. Den fina sommarbuketten har stått en hel vecka nu! Och i korgen är det kryddor.

Runt fem
äter vi grillat efter önskemål. Maken äter kött, storebror äter korv och jag äter halloumi.

Runt sex
har vi enats om att det blev ganska blåsigt och tar därför efterrätten i vardagsrummet.

Runt sju
har han som idag hoppade över middagsluren faktiskt bett om att få gå och lägga sig.

Runt åtta
försöker jag mig på att göra ett ryck i tvättstugan. Det är helt makalöst vad tvätt det blir med två småknoddar... alldeles särskilt sommartid.

Runt nio
lägger jag nät över pallkragarna. Senast igårkväll kom jag på fru rådjur med att stå och knapra på potatisblasten...

Runt tio
lägger jag in efitdagen och tänker att jag verkligen borde ta en bloggrunda. Men det får bli på paddan i sängen... eller kanske i morgon.


10 kommentarer:

  1. Härligt med fint väder. T avslutade kvällen med att kaskadspy, vi har aldrig sett så mycket hon bostavligen simmade i babynestet. Badning och mycket torkning följde.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vår vardag 😉 Tur att hon låg i sitt babynest!

      Radera
  2. Imponerad över att du orkar rodda i tvättstugan så "sent" på kvällen. Jag har ingen ork kvar alls då, får tråkiga göromål. Inser nu att jag kanske börjar bli gammal ;) Trevlig dag verkar ni ha haft iaf, kul att få kika in.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, för ögonblicket är det när lillebror har lagt sig som jag får något gjort. Att fixa tvätten med honom innebär mycket täta avbrott för att hindra honom från att välta tvättkorgen/klämma sig på strykbrädan/klättra upp på pallen/undersöka sopkorgen etc 😅

      Radera
  3. Och jag tar morgonrundan nu vid åttatiden. Kul att några av bloggvännerna var med på Efit! Och tack för titten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vissa dagar hinner jag kika runt flera gånger, men just nu och några månader framöver blir det inte mycket tid till sådant (nio månaders klättrare kräver passning 😄). Och när lille mannen sover finns det så mycket annat att göra än att sitta med telefonen eller datorn...

      Radera
  4. Rådjurelände! Hoppas du klarar potatisen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var vad jag också sa... eventuellt i aningen grövre ordalag ;)
      Turligt nog kom jag på henne ganska tidigt så jag tror att potatisen klarade sig rätt bra. Eventuellt en planta som inte kommer att återhämta sig..

      Radera
  5. Så fin dag dere har hatt. Og en kjempefin gest å gi nye medborgere bøker :)

    SvaraRadera