torsdag 4 maj 2017

Storebror har börjat på ridskola

Han den där lille prinsen som är min, han har börjat på ridskola minsann. Idag var det andra gången.
Få ridskolor tar emot elever från två år, men den här gör det.
Ponnyerna är ursnälla och det är vad mamman anser viktigast just nu.
Att vi dessutom fått med oss nästan-grannen i samma grupp, det är förstås en stor bonus.
Vi åker tillsammans till ridskolan. På hemvägen sitter två trötta men nöjda 2,5-åringar i baksätet och sjunger.
Dock inte samma sång...

10 kommentarer:

  1. Båthuspernilla5 maj 2017 08:07

    Visst är det härligt när småttingarna också kan få rida. Vår treåring började i februari och som hon tycker att det är roligt. Att barnen dessutom får rida utomhus, både i skogen och på utebana är ju helt fantastiskt (tycker jag som inte är hästmänniska från början och alltid tyckt att det där med runt runt i ridhuset verkar rätt trist i längden).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag tycker att ridhus är prima, men det beror förstås alldeles på vad man gör av det. När vädret är hyfsat är det toppen att vara ute, men så finns ju den där kalla vintertiden också... Och dagar med spöregn. I ett ridhus kan man göra en mängd övningar. Med hjälp av koner och bommar kan man, för de små barnen, förvandla ridhuset till en spännande djungel där man får styra mellan träden (koner eller hinderstöd), gå över smala broar (mellan bommar), spana efter lejon, trava ifrån krokodilerna och mycket mycket annat ;)

      Radera
    2. Båthuspernilla5 maj 2017 21:33

      Den typen av aktiviteter görs på utebanan där dotra rider och visst förstår jag vitsen med ridhusen, men jag är ju mer av en ut i skogen -person än en hästtjej, hästintresset kommer nämligen från pappan i den här familjen.

      Radera
  2. U n d e r b a r t! Tänk, vad det här med hästar betyder! Båda mina döttrar har ägnat sig åt ridning och hon den yngre, gör det fortfarande, vid 41 års ålder. Aldrig ser jag henne så lycklig! Och fortfarande åker hon till stallet på kvällarna och säger att det är livet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja så fort vi börjar jobba igen, båda två efter föräldraledigheten, har jag sagt att jag vill ta tag i det här med hästarna och i alla fall rida en dag i veckan... När det gäller storebror hoppas jag förstås att intresset håller i sig, men man kan aldrig så noga veta med en tvååring och det känns viktigt att han gör det för att han själv vill och inte för att göra mig glad.
      Just nu tycker han ju allt vi gör tillsammans är roligt och då gäller det ju att passa på att ta med honom till ett stall ;) Bortsett från allt positivt det för med sig att vara med djur ger ju ridningen fantastiska möjligheter att utveckla balans och koordination -jättebra!

      Radera
  3. Vad roligt! Tycker hon som också har en sån där ridskola ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, fast nej. Jag är helt säker på att du inte har en sådan ridskola. Eventuellt är en av ytterst få likheter att det är snälla ponnyer ;)

      Radera
    2. Aha :-) Snälla ponnyer är i alla fall en himla bra början till hästlivet!

      Radera
  4. Såklart att han ska testa på ridning. Ser stabilt ut där på hästryggen :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja i alla fall när hästen står stilla ;D

      Radera