onsdag 17 maj 2017

Och så kom regnet. Äntligen! Eller?

Jag har smågnällt lite nästan dagligen över mina torra odlingar och bristen på regn.
Men idag minsann kom det. Ett tätt fint regn som gör att det luktar sådär gott ute.
"Vilket härligt väder -massor av vattenpölar att hoppa i!" säger jag när jag klär mitt barn för en utedag med dagmammorna. Jag klär honom med mössa, långkalsonger under byxorna, med regnställ, gummistövlar utan sömmar och med fodrade regnvantar. Jag känner att han saknar en sydväst.
Han är rätt pepp inför det där med att leka i regnet och hoppa i vattenpölar. Det är bra.
Jag hoppas förstås att de får det riktigt skojigt.
Och att dagmammorna hinner med något annat än att rodda med mat, värma kalla sandiga fingrar och torka snoriga näsor...

(egentligen tycker jag faktiskt bättre om regnvädersdagar än riktigt varma sommardagar)

4 kommentarer:

  1. Även här har det regnat och våra två stora plasttunnor var helt fyllda på morgonen! Nu har jag öst över i hinkar och vattenkannor, men måste skaffa ännu någon stor tunna och fler hinkar; det gäller ju att spara vattnet så vi kan ha till växthuset nu när det blir varmare. Oj, vad det här regnet behövdes!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, ett växthus! Någon gång i framtiden... ;)
      Ja, det gäller väl att spara förstår jag. Har tänkt på alla med bevattningsförbud de torra dagarna som varit...

      Radera
  2. Ja man tänker lite annorlunda nu när vattennivåerna är låga. Här har vi inget vattningsförbud, inte ännu i alla fall. Vänern är låg och det säger ju en del också.

    Jag uppskattade det fina regnet idag också. Gissar att vi tänker mer positivt om regn numera.

    Funderar också på det där med en tunna för regnvatten men har inget lämpligt stuprör. I så fall få vi kapa av eller köpa och göra om.

    Fast det är ju inte krångligt.

    Sen har vi vår gemensamma pool... hur ser man på sånt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, Örebro har ju bevattningsförbud, men inte vi... ännu. Och vi har en regntunna, men har ännu inte tagit tag i det där med att kapa ett stuprör. Våra går ju rakt ner i dagvattnet...

      Radera