onsdag 3 maj 2017

Hon den där Karin Bergöö Larsson

Ikväll lämnade jag familjen hemma, hämtade upp nästan-grannen och åkte på föreläsning om Karin Bergöö Larsson med författaren till nedanstående bok.

Bor man i Hallsberg känns det som om man bör ha lite koll på denna Karin.
Dessutom är ju nu en tid på året då trädgårdsinspirationen liksom är maxad.
En riktigt intressant och inspirerande föreläsning!

Jag var i sanning i valet och kvalet, men bestämde mig till sist för att jag var värd en väldigt för tidig födelsedagspresent ;)

En bok helt i min smak. Allt från skildringar av Karins liv till instruktioner på hur man kan bygga en drivbänk.

Fina fotografier, tagna av författaren, blandade med främst Carl Larssons målningar och gamla fotografier som på ett snitsigt sätt knyter samman nutid med dåtid.
Ja, jag har mest bara hunnit bläddra, men ser verkligen fram emot att få läsa boken lite mer ingående.
Wiii, så roligt. Det är lite som när man var i Globen och tittade på hästshow och blev sådär galet sugen på att komma hem och rida lika flott som ryttarna gjort där. I morgon, då ska jag anlägga en trädgård a la Karin Bergöö Larsson. Eller i alla fall så sallad och rädisor...

2 kommentarer:

  1. När vi för flera år sedan besökte gården i Dalarna och var såååå spänd på att se Carl Larssons tavlor, blev det helt annorlunda! Jag föll pladask för Karins alster! Så mycket vackert som hon hade vävt och gjort och för mig överskuggade hon helt och hållet sin berömde make!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tycker även att hennes tavlor når ytterligare en dimension... Men föreläsningen handlade inte så mycket om hennes konstverk utan om den fantastiska trädgården.

      Radera