onsdag 19 april 2017

Att tycka olika

När jag strövade runt i Västra hamnen i Malmö tidigt i lördags morse reflekterade jag över hur oerhört olika vi människor är. Jag passerade husbåtarna och såg att det stod en trehjuling på däck på en av dem. Jag gick mellan alla husen och noterade sparkbilar och trehjulingar på flera olika balkonger. Barnvagnar innanför stora fönster. Olika lösningar för att skydda mot insyn. 
Och jag tänkte att jag aldrig i livet skulle vilja bo sådär. För mig är ett hus med trädgård en fantastisk frihet -framförallt nu med hund och småbarn. Att bara kunna öppna dörren och låta barn och hund leka ute. Att storebror kan sitta kvar i sandlådan även om jag måste springa in och hämta något jag glömt. Att kunna gå promenad och sedan låta liten ligga ute i vagnen och sova när vi kommer tillbaka. Till exempel. 

Samtidigt förstår jag ju att de där lägenheterna förmodligen verkligen inte är gratis. Att de som bor där har valt att bo sådär för att de vill. Att de varje månad högst troligt lägger betydligt mycket mer pengar på sitt boende än vad vi lägger på vårt. Att de aldrig i livet skulle vilja bo i ett förhållandevis stort hus med trädgård i en liten håla som Hallsberg.

Det är ju tur, tänker jag, att vi alla är olika.

Edit: 
Och just som jag skrivit inlägget ser jag hur oerhört jämnt det är i det franska valet. På tal om att tycka olika alltså. För mig är det helt obegripligt att man kan rösta på någon annan än Macron... kanske är jag för dåligt insatt?

11 kommentarer:

  1. Ja,men sån tur att vi verkligen är olika! Sonen vill absolut inte bo på landet, fast - eller kanske just därför - han är uppvuxen utanför stan. Aldrig! säger han. Av tre barn har en valt att bo i sthlms-förort i ett radhus (man hör bruset av motorvägen), den andra mer lantligt till, ja, där är nog lika tyst som här hos oss och så då sonen som helst vill hitta ett boende i Malmö. Möjligen Limhamn.
    Själv tycker jag att bor i paradiset.
    Men jag trivdes ju i Ystad, i lilla 1:an också, men saknade uteplats.

    Det franska valet är så förvirrat tycker jag .., helt sanslöst, men oerhört intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag tycker att det här med boendeval är lite intressant. Tittar man bara i vår allra närmaste vänskapskrets är det oerhört olika boenden -självvalda ska tilläggas. Jag skulle kunna tänka mig att bo mer ut på landet, men så är det det här med smala oplogade vägar på vintern...
      Bodde jag ensam vore inte en lägenhet med rätt läge uteslutet, men aldrig i livet att jag skulle vilja byta det jag har nu mot att få ställa trehjulingen på balkongen!

      Radera
  2. Brorsan och jag växte ju upp i ganska stora städer där vi alltid bodde centralt. Mitt i asfalten. Jag vill helst bo som jag gör nu, med gångavstånd till både affärer och landet. Men brorsan flyttade ut på landet så fort han kunde bestämma själv. Långt ut i skogen.
    Det är ju en himlantur att vi bor i ett land där vi kan välja - att de flesta kan välja både arbete och bostadsort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är ju uppvuxen i en relativt liten stad och trivdes rätt bra med det. Örebro var för stort -men fint tidiga vår- och sommarmorgnar när det var ljust men inte så mycket folk ;)

      Radera
    2. I Örebro hade vi gärna stannat! Åh, vad vi trivdes där. Ibland kan jag längta efter att bo mitt i Sthlm, men nu när jag känt det hektiska livet där i ett par dagar ska det bli ljuvligt att komma hem till halv-vischan igen! Bara ett par mil kvar.

      Radera
  3. Den franska presidentvalssituationen har inte varit så förvirrad, ombytlig och oförutsägbar sedan innan de Gaulles tid. Ingen kan vara tvärsäker på någonting. Inte ens på Macron som av många anses för ung , för oerfaren, för långt ifrån folket och med ett mycket otydligt program. Det stora hotet är le Pen och trots att hon har en stor väljarkår är det många som trots att de kanske inte sympatiserar med sin kandidat ändå röstar på den. "Allt för att förhindra le Pen och Nationella Fronten".

    Att du tycker som du gör när det gäller Macron har säkert att göra med att han anses få dominera i media just nu. Han ges mycket utrymme och man spekulerar i varför och hur. Jag som bor här och följer valet sedan länge med tv påslagen i sjukrummet hela dagarna varvar den franska rapporteringen med att se de inslag om franska valet som sänds i Sverige. Det är totalt skrämmande. Det finns ingen som helst igenk-änning i det som förmedlas i Sverige. Det enda som stämmer är kandidaternas olika procentsatser men så är de också tagna direkt från fransk tv. Alla övriga svenska spekulationer och sk expertutlåtanden är helt
    bortitok och man tar sig för pannan av denna nästan desinformation. Det finns en kunnig person sommheter Thomas Lindbom. Han har skrivit en bok just om franska valet med har också en blogg, lindbompafranska där han mycket kunnigt och initierat skriver om Frankrike totalt sett men förstås just nu om detta mycket märkliga val. Som kan sluta precis hur som helst!!

    SvaraRadera
  4. Monet: hur tror du - utifrån din utsiktspunkt - att det går i valet? Och vad hoppas du på?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Elisabet, jag kan skriva svar som mail till dig så upptar vi inte så mycket plats på Karins blogg. Vill du kan du ju sen lägga ut det jag skriver på din egen blogg. Jag återkommer.

      Radera
    2. Meeen, ja då får jag gå och läsa på Elisabets blogg. Jag tycker också att det är intressant att höra vad du som bor där har för infallsvinkel!

      Radera
    3. Monet -Marcus Oscarsson, har du läst hans analyser?

      Radera
  5. Monet: men när jag läser Thomas Lindboms blogg, så tycker jag att det stämmer bra överens med det jag hör i SVT.

    SvaraRadera