tisdag 4 april 2017

Adjöken gamle Saab -eller det här med att sälja en gammal bil

Haha, alltså det här med att sälja en gammal bil, det var i sanning en erfarenhet. Jo, jag förstår att det lockar en särskild målgrupp och absolut, jag har hört att det är så här... Men mina tidigare bilaffärer har gått betydligt smidigare.

I lördags var det en trevlig karl här som trovärdigt satte en fullständig diagnos på bilen och sedan erbjöd oss ett lägre pris än vi hade satt ut den för. Eftersom han var först ut sa jag att nej, det fick jag allt tänka på och jag ville gärna försöka få lite mer för den.

Igår ringde min telefon hej vilt och jag sprang här med bebis på armen och en tvååring i hälarna och bemötte än den ena och än den andra intressenten. Kanske borde jag i annonsen ha skrivit:


  • Nej, jag idkar inte välgörenhet
  • Nej, du får inte provköra den för att du funderar på att ta körkort
  • Nej, knappt halva priset är inte ett fantastiskt erbjudande
  • Vi säljer inte en femton år gammal bil på ett halvårs avbetalning
  • Livet är inte hopplöst för att det ska komma någon och titta på bilen före dig.

Kanske borde jag också börjat med LÄS HELA TEXTEN eftersom en man uppenbart blev sur över att det fanns rost (det stod tydligt i annonsen).

När den siste hade sagt "motorn går ju för jävla bra" och sedan utan ett ord gått och satt sig i sin bil och åkt iväg gav jag upp. Den trevliga mannen som var här först fick sig ett sms. Om han fortfarande var intresserad fick han den till sitt pris. Han skulle åtgärda de där felen han hittat. Han kunde sådant. Och han tyckte mycket om Saab. Jag tror att han kommer att få det bra, fine gamle Saaben. Ett par timmar efter att jag skickat mitt sms kunde vi vinka av den.

Tack gamle Saaben för femton års trogen tjänst inom familjen :)


2 kommentarer:

  1. Herregud! Vi överväger på allvar att skrota vår gamla Citroën C5 när vi får vår nya(re) bil just pga att man inte vill genomlida sånt där! ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var precis makens tanke också. Men pengar är pengar! Min ambition var att få den såld under helgen. Jag lyckades ju nästan ;)

      Radera