tisdag 28 mars 2017

Förlåt, men här kommer mer vår

Jag vet, hela nätet dignar av vårtecken.
Det är underbart.
Okej kanske lite tröttsamt också. Att se vårtecknen på bild är liksom inte detsamma som att uppleva dem...

Men de här vårdagarna, som varken är för varma eller för kalla, de liksom uppfyller en. Eller mig i alla fall. Jag blir alldeles prillig av lycka när koltrasten flöjtar i gryningen och solen färgar himlen röd borta vid skogen. 

Gatan sopas ren från grus och storebror följer det hela med största intresse.
Herr och fru blåmes är fullt sysselsatta med att fixa till boet under vår taknock. Fram och tillbaka flyger de med näbben full av mossa. 
Massor av nässelfjärilar och en och annan citronfjäril.

Fullt med blåsippor i trädstråket. 

 Och i rabatterna börjar det sticka upp annat än lökväxter. Gräslöken och persiljan tycks ha klarat vintern.
I söderläge slår gullvivorna ut.

Och i fönstret har vi en riktig liten vårbukett!
Vår när den är som bäst!

6 kommentarer:

  1. Oj, så mycket vårblommor har inte vi!
    Visst är det härligt med alla vårtecken.
    Kan inte bli för mycket av det tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gullvivorna har ju inte alls slagit ut sådär på andra ställen. De är min lilla tuva här framför huset som alltid är tidigt :)

      Radera
  2. Wow, Vitsippor!!!! Nu vill jag kasta mig ut på en gång och leta, barnen borde väll klara sig själva de har ju kompisar och allt ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag såg att andra hade hittat igår. I morse var det mest knoppar, men nu på eftermiddagen fanns det många utslagna!

      Radera
  3. Ja, helt klart är ni någon vecka eller så före oss. Här har det stått helt stilla nu när mellansverige haft soligt och fint.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Underbart har det varit här! Och jag vill minnas att vi brukar ligga aningen före er...

      Radera