fredag 24 februari 2017

Ett Foto I Timmen

Idag är det dags igen, för efit.
En riktig hemma-efit för vår del eftersom vi har isolerat oss inför lillebrors operation nästa vecka. 
För att inte skönmåla något är det ungefär såhär:
Mamman och storebror klättrar liiitegrann på väggarna. Pappan saknar det att frun och barnen kanske åker iväg en sväng så att han får den för honom så viktiga egentiden på riktigt. Lillebror, han kurerar sig som bäst från sin förkylning och får stå ut med att hans mamma nervöst stirrar på honom varje gång han hostar, rosslar eller nyser. Måtte operationen bli av!
Men solen skiner och det går ju egentligen alls ingen nöd på oss :)


Runt sex
inleder jag dagen med en date med min trogne vän pumpen.

Runt sju
äter vi frukost. Ute är det redan ljust! Termometern visar fjorton grader kallare än igår, minus sju grader. Vi anar att dagen kommer att bli solig.

Runt åtta
tror jag att jag lite snabbt ska fylla i ett par papper.

Runt nio
tänker jag att man kan bli grönhårig för mindre. Undrar varför i all världen min arbetsgivare (kommunen) behöver veta om det är sjukpenningnivå-dagar eller lägstanivå-dagar jag tar ut. Ledig är jag ju oavsett och det är ju inte de som ska betala ut något...

Runt tio
har maken kommit på att han måste jobba idag eftersom han ska vara ledig nästa vecka.
Storebror friserar troll :)

Runt elva
pysslas det fortfarande. Biltillverkning pågår.

Runt tolv
har vi som just avslutat lunchen. Ris med morotssås.

Runt ett
konstaterar jag att den som är bäst på detta med att ta det lugnt på hemmaplan är Cosmoshunden.

Runt två
hämtar jag frisk luft och funderar på om jag törs släpa med lillebror ut (jag hade alla gånger gjort det i vanliga fall och vet att jag nog är sjåpig). Vädret är underbart!

Runt tre
hänger vi i ateljén.

Runt fyra
saffransmarinerar vi fänkål. Det var riktigt gott tyckte vi allihop.

Runt fem
har storebror ringt till pappan och fått veta att han kommer hem vid sju. Då hugger vi förstås in på middagen själva.

Runt sex
har Chatterkatten högljutt talat om att torrfodret faktiskt var slut.

Runt sju
läser han barbapappa i väntan på kvällsfika.
 Runt åtta
sover båda två i sina sängar. Eller alla tre om man räknar med Cosmoshunden :)

Själv slår jag på På spåret, dejtar pumpen och funderar på om jag åter ska ta tag i det som närapå fick mig att byta hårfärg i förmiddags.

Häpp, livet i vårt hus en februarifredag.

24 kommentarer:

  1. Trogna vänner är bra att ha :-)
    Visst är det härligt att det är ljust redan vid sju, en kommer igång på ett helt annat sätt än när det är mörkt ute,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja, den här börjar kännas som en del av mig :D

      Radera
  2. Önskar en bra dag, trots isoleringen.
    Hoppas den väntande op går bra vad det än gäller.

    SvaraRadera
  3. Hoppas isoleringen går bra, hörs ju lite sådär men..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja, men det är sannerligen en utmaning i sig, det att vara hemma så här.

      Radera
  4. Rekommenderar dig att spana in FB-sidan som jag skickade dig för ett tag sedan med experimentet med klistermärken och vatten. Finns massa bra tips att rasta en rastlös Noah. Molly är just nu inne på att måla på sminkpaddar istället för papper vilket ger mindre blöta papper och starkare färger.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag ska göra det. Men saknar egentligen inte den sortens sysslor. Vi har pyssel i mängder och jag har ungefär hur mycket pysselidéer som helst. Mitt barn (och jag) behöver dock bli redigt avrastad och inte minst träffa lite folk ;)

      Radera
  5. God morgon, hoppas op går bra
    Och trots kallt väder, finns en ljusning där framme, sommaren :-)

    /Annika
    https://auroraaurum.wordpress.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskar ju våren, men är nog annars mer en vinter än en sommarmänniska. Haha, ja om det nu inte vore för alla kläder som ska kläs på när man ska ut i kylan :)

      Radera
  6. Hoppas hoppas att ni är pigga och krya när det bär sta'

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det hoppas verkligen jag också. Det blir förstås som det blir och går inte att påverka, men är ändå svårt att släppa när han nu blev förkyld så nära inpå. Det värsta som kan hända är ju att operationen blir uppskjuten, men det vore så skönt att ha den gjord.

      Radera
  7. Ja, vi håller fortfarande tummarna! Och själv har jag redan börjat kolla på Afa och på "min sida" hos FK, så jag vet vad som gäller. Förra gången flöt det på bra, första gången var det ett elände.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, försäkringskassan har jag verkligen bara positiva erfarenheter av och jag TROR att jag har stenkoll på vad som gäller och på vilka fantastiska förmåner som i det här landet faktiskt är rättigheter. Haken är bara att kommunen inte enbart är nöjd med att deras anställda är föräldralediga utan vill ha stenkoll på vilken ersättning de får under tiden. Jag hade missat den detaljen...

      Radera
  8. Hoppas operationen kan bli av. Visst är det underbart när det sakta blir ljusare både på morgonen och eftermiddagen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ljuset är verkligen välkommet. Man blir så mycket piggare :) Samtidigt påverkar mörkret mig inte alls på samma sätt när jag är föräldraledig som när jag jobbar. Nu hinner man ju ändå ta tillvara på dagens ljusa timmar...

      Radera
  9. Det är kul med EFIT - visst vet jag att vi alla har så olika dagar, men att följa timme för timme är rätt kul. Jag har garanterat haft en mycket tråkigare dag - men ändå väldigt lugn och skön. Tack och lov att barn växer upp och flyttar hemifrån (även om jag fasade för det för 35 år sen!)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Maken hymlar inte med att han ser fram emot att småbarnsåren ska vara passerade. Vi har ju båda sagt från början att vi inte är några bebismänniskor även om vi naturligtvis älskar våra barn över allt annat. Jag är kluven -förstår ju att jag kommer att sakna det här sedan :)

      Radera
  10. Hej kikar in igen. Att AG vill veta vilken slags ersättning du tar ut har säkert med att göra att du får tillägg på föräldrapenningen men inte på garantidagarna
    Vet inte riktigt hur kommunlön funkar, men inom stat och privat är det så :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, efter de första sex månaderna får man ingen ersättning alldeles oavsett. Och de första sex månaderna kan man ju inte ta ut garantidagar så...

      Radera
  11. Saffransmarinerad fänkål låter bara för gott!
    Håller tummarna för att allt går som det ska med operationen och att väggarna ni klättrar på inte hinner falla ner över er innan dess.
    Så undrar jag om mamman också får egentid? Pappan har det ju på jobbet ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var riktigt gott!
      När det gäller egentid är våra behov av det väldigt olika. Jag tycker att vi oftast är rätt bra på att få till det :)

      Radera