onsdag 8 februari 2017

Det är klart att barnen ska ha hjälm i pulkabacken!

Idag har jag varit en jobbig mamma. En sådan där som har sagt att vårt barn ska ha hjälm i pulkabacken, oavsett vad han åker på.
Både mamman och pappan är eniga på den punkten. Eniga om att det är en självklarhet.
Förvånade över att det inte är en självklarhet för dagmammorna att ha hjälm på barnen. I stora pulkabacken. Än om det bara åks stjärtlappar.

Diskussioner om hjälm i pulkabackar delar upp föräldrar i två läger. Förskolepersonal också. Verkligen. Jag vet av erfarenhet.
På samma sätt som cykelhjälmar förmodligen gjorde en gång i tiden.
Och kanske, men det är bara en gissning, har åsikter längre tillbaka också gått isär när det gällt säkerhetsbälte i bilen?

Så... idag skickade jag med honom hjälmen med det gröna spännet och sa vad jag tyckte.
Jag hörde att jag lät som en jobbig mamma. Och att vi inte tyckte lika.
Varför hjälmen ska vara på? Ja, det kan man undra. Därför att det sker flera tusen olyckor varje år i pulkabackarna. Därför att flest olyckor sker med bob och pulka, men näst flest med skranor (stjärtlapp, tefat etc). Därför att den inte begränsar det minsta, bara skyddar.
Därför att vi älskar vårt barn, förstår att vi inte kan skydda honom mot allt, men tycker att det skulle vara synnerligen olyckligt om han skadade sig allvarligt bara för att vi struntat i en så enkel säkerhetsåtgärd som att sätta på honom en hjälm. I pulkabacken.

(jodå, jag vet att man förr inte hade hjälm varken på cykel, i pulkabacken, skidbacken, när man red på hästar eller när man åkte skridskor. man hade inte flytväst på sjön eller reflexväst i mörkret. det förändrar inte min uppfattning)

16 kommentarer:

  1. Klart man ska ha hjälm även med stjärtlapp! Förvånad över att det ens behöver diskuteras. Rådde hjälmtvång i stjärtlappsbacken på skolan jag jobbade. Åk med hjälm eller avstå var regeln. Självklart! Tråkigt att behöva diskutera självklarheter. Dessutom är det bra att vänja sig vid vad som gäller oavsett hur man åker. Tja, du får väl fortsätta att vara en "jobbig" mamma. Är nog till nytta för andra föräldrar också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hjälmtvånget infördes när jag gick där, så det har funnits i många år :) Jag minns precis hur arga vi elever var på att man var tvungen att ha hjälm. Fy så fånigt av de vuxna ;)

      Radera
  2. Jag håller med! Min äldsta dotter åkte pulka hos någon kompis i sin barndom och körde in i ett träd .., det blev hjärnskakning och en resa till Lycksele lasarett nio mil bort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja för det mesta går det ju bra, men det är så himla onödigt att riskera när det finns så enkla skyddsåtgärder för att minska de allvarligaste skadorna.

      Radera
  3. Ja, att hon inte hade hjälm, kanske är uppenbart ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du menar att det märks så uppenbart fortfarande?? :-D

      Radera
  4. Mammor, som vill att deras barn ska ha hjälm, är kloka mammor - inte jobbiga!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det tycker ju förstås jag också.
      Men mammor med åsikter är allt lite jobbiga ;)

      Radera
  5. Det är som du säger en förändring som sakta kommer att ske. I nuläget åker hela min familj med hjälm på huvudet när vi åker slalom. Syrran var den första som började då hon tävlade slalom i grundskolan, men det tog flera år för oss andra att följa efter (idiotiskt jag vet).
    Här ute i backen har 1 av 4 barn hjälm när de åker pulka, vet inte varför det ökar mer. Molly har en slalomhjälm hon använder som pulkahjälm. Oerhört smidig då ingen mössa krävs och den sitter perfekt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eftersom den går att ställa in (som en ridhjälm).

      Radera
    2. En av fyra?!! Det är ju katastrofalt dåligt! På samtliga förskolor i ert område råder hjälmtvång -det står inskrivet i egenkontrollprogrammen och är ingenting varje enskild förskola kan bestämma över. Här i backen har jag bara varit med en enda gång om att ett barn inte haft hjälm. I samma backe har jag också varit med en gång om att jag var den enda vuxne som inte bar hjälm...
      Noah har en allroundhjälm som enligt "bruksanvisningen" passar till exempelvis skridskoåkning och cykling. Även utmärkt i pulkabacken tycker vi.
      Skönt att slippa mössa som gärna åker ner i ögonen, men då gäller det ju att komma ihåg att plocka med en om (när) barnet vill avbryta pulkaåkandet för att leta blåbär i skogen ;D

      Radera
    3. Har inte sett någon förskola i backarna än, utan de barn jag ser är där med sina föräldrar

      Radera
  6. En intressant diskussion är varför vi tvingar cyklande 15 åringar att ha hjälm, men så fort de passerat den åldern behövs den inte...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Därför att det går låååångsamt i systemet. Vi använder naturligtvis cykelhjälm hela familjen!

      Radera
  7. Jag är i den åldern då vi t.o.m. åkte moppe utan hjälm. Gud så töntigt när det kom hjälmlag för mopedister, tyckte vi då, när vi såg våra något yngre vänner i byn körde moppe med hjälm. Då skall vi inte tala om att cykla med hjälm som kom många år senare, det var ju bara för töntar och muppar som hade cykelhjälm. Hjälm i pulkabacken var fullständigt otänkbart, fanns det ens hjälmar på den tiden? ;-) Nu ser jag tillbaka med fasa på den tiden och inser vilken tur man hade som klarade sig från skador och hur klokare människan blivit. Givetvis skall man ha hjälm!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen in här :)
      Ja, man har verkligen blivit mer medveten risker och hur skador kan förebyggas. Ibland till en överdrift kan jag tycka, men när det gäller hjälm (och säkerhetsbälte, bilstolar och en del annat) tullar jag inte på säkerheten.

      Radera