fredag 13 januari 2017

Tjugondag Knut byter granen användningsområde

I ett huj har vi plockat ut julen.
Storebror springer runt och hämtar alla tomtar. Högt och lågt. Och jag slår in i tidningspapper och packar ner i stora jullådan.
Han plockar ur pynt och mossa ur adventsljusstaken, jag plockar ner stjärnor och ljusstakar från fönstren. 
Jag tar kulorna högt upp i julgranen, han tar de som sitter lite längre ner. 
Allt till julmusik.
Men när jag bär ut granen byter jag till "Nu är glada julen slut" och så skrålar vi i för kung och fosterland :)

Nu är granen minst sagt naken.

Grenarna blev nämligen finfint kojmaterial! Och därinne luktar det precis lika gott som jag minns det från den egna barndomen. Grankoja.

Och minsann, talgoxen vårflöjtar idag också! Faktum är att det är rätt mycket fågelkvitter, än om det bara är just talgoxen som kör på vårlätet.

Sist av allt, nåja julgardinerna är kvar, tar jag ner alla julkorten som gjort mig så glad varendaste gång jag gått in i köket.


Trettonde januari.
Tjugondag Knut.

5 kommentarer:

  1. Hörde också talgoxens vårläte idag!

    SvaraRadera
  2. Bästa tiden i livet: den med småttingar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja det är ju många som säger det. Själv tycker jag att det är underbart men längtar emellanåt efter mindre intensiva stunder ;)

      Radera
  3. och alltid när det är Tjugondagknut blir jag förvånad att det bara är tre veckor sedan jul Känns allt som tre månader eller nått sånt.

    SvaraRadera