lördag 28 januari 2017

När kameran fått lite ledigt...

OM jag hade använt kameran idag hade jag kunnat fotografera vår premiär på familjegympan, som är sonens första fasta aktivitet här i livet. Om man frågar honom vad han gjorde nämner han troligtvis att det var en fröken och kanske också att man fick lyssna. Att ha en fröken är alldeles bestämt en stor sak. Av lite mindre betydelse var att man fick hoppa studsmatta, hänga i ringar, leka lekar och gå balansgång. Till exempel.
Mamman, som är jag, tycker att det är lite extraroligt att nästan alla barn från föräldragruppen går i den här gruppen.
"Jättekul" sade han efteråt. Han som kanske använde majoriteten av tiden till att observera under lugg och bara emellanåt glömde bort sig och hängde med på aktiviteterna.

OM jag hade använt kameran idag hade jag också kunnat fotografera det dukade bordet vi kom till hemma hos familjen V. Med god mat som passade alla (det fanns vattenmelon! till maten! vår tvååring vill nu helst äta varje dag). Och tända ljus och så mycket mys.
När man går i den här småbarnsbubblan och snappar upp en och annan nyhet på nyhetsmorgon då och då är det minst sagt uppfriskande att träffa någon som effektivt ifrågasätter gammal kunskap och ogenomtänkta idéer och som dessutom har en argumentationsförmåga som ställer krav på samtalspartnern. Jag matchar den inte i närheten. Men jag känner mig ändå lite som en ny människa när jag kommer hem. Inspirerad att läsa på. Motiverad att titta på kurser till hösten. Att liksom utvecklas kunskapsmässigt (utan att för den skull negligera de nya erfarenheter som mina barn ger mig dagligen).

I morgon är det söndag. Helger försvinner verkligen i en rasande fart!
Bildlösa eller ej.

4 kommentarer:

  1. OJ, nu funderar jag på vad jag sa egentligen .... tror inte det var något som var i närheten av så smart :) Men mycket trevligt med besök, varit mycket fokus på eländigheter här på sistone så en trevlig kväll i goda vänners lag var precis vad jag behövde!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä se, du gör det automatiskt. Spräcker hål på mina forskningstankar och ifrågasätter mina politiska uppfattningar 💜 Vida långt från mina dagliga samtalsämnen om bebisars sovvanor och tvååringars utveckling 😂

      Radera
  2. Ja, inte behöver du någon kamera inte! Jag såg allt för min inre syn!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja men då så ;)) Ska dock tillstå att det ofta är bilderna som gör att det blir av att jag skriver inlägg... texten formulerar jag ofta i huvudet (långt många fler texter än som kommer på pränt ;)

      Radera