måndag 2 januari 2017

Jag var nog strängare som sjuåring...

Mina föräldrar har då i sanning inte samlat på sig en massa grejor genom åren. Alls. Faktum är att vinden är så gott som tom och nu minsann ska även det sista bort. Jag hittar mitt gamla dockskåp som är i förvånansvärt gott skick. Några barnböcker. Ett par pussel. Och så min först dagbok.

Den jag fick av pappas moster på julafton när jag var sju år gammal. Jag har aldrig varit någon flitig dagboksskrivare, men har ändå fått med ganska mycket det där året. Idag för tjugosju år sedan var vi ute och samlade skräp från fyrverkerierna. Fast det gick inte att gå ut på isen -den var för tunn.

Och den tjugonde februari ja då får jag som vuxen läsare anledning att reflektera över mitt yrkesval. Kanske har det inget alls med pedagogik att göra -det att jag är förskollärare. Kanske är det helt enkelt bara så att jag gillar att skapa ordning och reda i leden ;)
"(lekte vi) att vi var fröknar (inte skolfröknar) vi hade losas barn för stos vi sa att dom skule stela upp i led sen jik vi en bit och vende oss omm och sa sluta nu lase och pär gå fint lisa prata vänlit kom nu olle sen skrek vi SLUTA (fast inte så högt"


2 kommentarer:

  1. Så vansinnigt roligt att hitta nåt sånt! Min störstasyster lekte ofta fröken med sin lillasyster - som naturligtvis tilldelades elevrollen, vilket väl var måttligt roligt ..., och hon (den äldsta) blev nog lite av en "fröken" också, ja, i vuxen ålder :) Själv lekte jag affär i köket hemma ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja vi hade ju då alldeles uppenbart låtsaselever :) Affär hände det nog också att vi lekte... fast allra oftast ridskola :)

      Radera