fredag 13 januari 2017

Dagen före tjugondag Knut

Dagen före tjugondag Knut kan man fara till  mormorn och morfarn i Karlskogaland. Man kan dansa massor och lite till runt granen och sedan upptäcka att den har värpt (!) ett paket innehållandes en Bamsetidning. Jojomen, den värpte faktiskt även när vi var små :)
Så kan man få hjälpa till att laga mat för att därefter äta supergoda pannbiffar.
I min mailkorg ligger den här bilden som min pappa tagit idag.  Tur att någon tar ansvar för fotograferandet!
 Och man kan både spela piano och läsa böcker med sin mormor.
Så kan man ha det, julens sista torsdag, när man är två år.
Cosmoshunden är också nöjd med dagen. Han fick sig en redig promenad med mattefar!

Här hemma går jag igenom sedvanlig julångest. Jag älskar julen -det är alla gånger den mysigaste tiden på året! Men i morgon åker den ut. Det har redan gått tjugo dagar sedan julafton. Vardagsrumsmys i skenet från granen. Alla tomtar och fina ljuslyktor. Glögg och pepparkakor. Julmusik i olika genrer.
Julgardinerna kommer dock att få sitta kvar lite till... Som vintergardiner.
Och jag vet för övrigt att när julen väl är bortstädad känns det rent och fräscht och jag börjar se fram emot längre dagar, pastellfärger och vårbuketter.

6 kommentarer:

  1. Jag är döless på julen, det blir jag alltid ungefär nu, men stjärnorna i fönstren får hänga kvar en vecka till tror jag. Älskar skenet från dem. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här ryker allt prick på tjugondag Knut. Jobbade jag lång dag hände det att pyntet försvann den helg som var närmast. Pyntar å andra sidan inte förrän ett par dagar före julafton och granen kläs den 23:e. Före det har vi här hemma bara adventstid (som egentligen är ännu bättre ;))

      Radera
  2. Haha .., skrattar gott åt Ulrikas kommentar. Här har också julen tackat för sig - så mycket jul det nu var - utan småttingar känns det ibland nästan onödigt att pynta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har alltid pyntat, men tycker helt klart att det är en annan sak nu när storebror är med. Hans ögon när han kom ner på julaftonsmorgon och fick se julgranen som var tänd, det kan jag leva minst ett år på :)

      Radera
  3. Jag älskar också julen och försöker dra ut på den så länge som det går, men Tjugonde dag Knut är gränsen! Jag kommer nog att julpynta så länge som jag lever!
    I år åkte granen ut för några dagar sedan, eller det som var kvar av den, men dörrkransen få vara kvar till efter helgen!
    Jag tycer att det blir så mörkt och lite trist när julen är borta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja här kommer också alltid att julpyntas! Och visst blir det tomt... men rätt skönt också. Lite som en nystart :)
      Dörrkransen brukar allt få hänga hela vintern här.

      Radera