tisdag 6 december 2016

Operationsdag

Så blev det dagen d. Dagen då lillebrors utseende skulle förändras för livet. 
Kvart i åtta bar jag honom i en stor sjukhusskjorta och invirad i en filt genom sjukhusets kulvertar, alltmedan en sköterska, vänligheten personifierad, körde hans säng.
Han tittade med stora ögon och lät sig villigt överlämnas till operationsklädda människor. Senare fick jag veta att han hade jobbat hårt på att charma dem innan han blev sövd.

Drygt tre timmar senare rullades han in på uppvaket och jag fick placera mig på den stol där jag skulle komma att sitta fram till seneftermiddagen. Lillebror sov nämligen väääldigt gott.
Och tur var väl kanske det, för med bara tunna skärmväggar mellan sängarna hör man precis hur dåligt andra patienter mår...
Första gången maskinerna började pipa hamnade mitt hjärta nästan i halsgropen. Efter ett tag hade jag lärt mig att skilja på signalerna och visste om det var så att pulsgrejen på foten halkat snett, om han behövde lite syrgas eller om det var tiden på droppet som skulle förlängas.
Så vaknade han till slut. Med ett lite bistert uttryck. Och bestämde sig snabbt för att somna om. Vi fick i allafall komma tillbaka till avdelningen där pappan och storebror höll till i lekrummet.

Paddan är toppen :)
Och läkaren tittar in. Och kirurgen. Allt har gått bra.
Så vaknar han och äter och sliter bort droppet så att sjukhusskjortan färgas röd av blod. Forsade blod var just vad det gjorde. Tycker mamman. Droppade. Säger sköterskan.

Nu hoppas vi att det fortsätter gå prima under natten så att vi får åka hem i morgon. Vi har det förvisso jättebra här och blir så väl omhändertagna, men hemma är ändå hemma :)

7 kommentarer:

  1. Underbart att allt har gått bra!! Tänk, vilken förmån att vi får följa med längs vägen.

    SvaraRadera
  2. Härligt att läsa att allt gick bra. Hoppas att ni får åka hem under dagen. No place like home ☺

    SvaraRadera
  3. Underbara, starka unge! Hoppas ni får komma hem till lugnet och julstämningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, lugn är inte ett ord som kan kopplas till vår tvååring 😅

      Radera
  4. Härligt att allt gått bra!!!

    SvaraRadera
  5. Vad skönt att höra och vad fint att vi får vara med på ett hörn.

    SvaraRadera