söndag 25 december 2016

Julafton

Den här julen kommer vi att ha minimalt med bilder från. Det beror på att jag gjort det mesta själv med barnen och det blir som ingen hand över att fotografera med...

Dagen före julafton fyllde mormorn sextiofem år. Vi firade förstås, men maken var hängig och fick vara hemma och vila upp sig inför julafton. 
Fika och träff med min gudmor och av henne fick vi både fina böcker och en stor tomte att ställa på golvet. Jag kände mig bortskämd som bara den!

Så blev det då julafton. Storebrors reaktion när han såg granen tänd  på morgonen uppfyllde alla mammans förväntningar. Här stod han ett bra tag och bara tittade. 

Och kan man tänka sig, tomten hade lämnat paket under granen! Ett helt pippihus var det i hans och sedan fanns knappt tid till att klä på sig eller äta frukost ;) Lillebror fick också en liten julklapp och turligt nog även hjälp att öppna. En badanka i naturgummi minsann.

Under förmiddagen övergick makens hängighet till en massa feber och sängläge och jag och barnen begav oss återigen själva till Karlskogaland. Morbrorn och gammelfarmor har tagit sig hela vägen från Danmark/Malmö. Och i Karlskogaland blev det både dans runt granen, Kalle Anka och fint julbord.

Och så, förstås, höjdpunkten för en tvååring. Tomten!
Som oturligt nog kom just som mormorn tagit sig en liten promenad efter all julmaten...

I knäet på sin morbror satt man ganska bra...

Och jag är så glad att min farmor kunde följa med i år också. Än om det med två småttingar inte blir värst mycket prattid.
Det var en trött men nöjd storebror som åkte med mig hem i bilen på julaftonskvällen.
Väl hemma skyndade han upp till pappan, redogjorde för eftermiddagen och kurade sedan ner sig nära nära honom i sängen.


Juldagsmiddagen flyttades hem till familjen V och det var verkligen toppentrevligt, men jag tog inte en enda bild. Storebror fick skidor och väntar nu på snö. Och för övrigt deklarerade han i bilen på vägen hem att det hade varit jättekul att vara med Molly. "Vägen hem" var den där sortens bilresa när mamman tänker sig att hålla barnet vaket och vi därför skrålade till Hej sa Petronella och Pippi Långstrump hela vägen mellan Örebro och Hallsberg. Det lyckades!

God fortsättning!

4 kommentarer:

  1. Å, vad jag tycker att din bror ser trevlig ut! Och grann är han också! God Fortsättning till er alla, mossfolk! Och tack för att du fortsätter att blogga .., jag tycker verkligen om att titta in här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så roligt att du fortfarande tittar in. Känner att av de jag en gång benämnde "bloggfamiljen" finns inte många kvar.
      Den där brodern skulle gärna få bo lite närmare :)

      Radera
  2. Molly har fastnat i julsångerna så det blev mest "vi komma" och "blinka lilla stjärna" samt något med ett litet ljus som jag inte kan själv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja att sjunga är bra grejor :)

      Radera