måndag 14 november 2016

Fåtöljer

Inlägget är ett reklamuppdrag.

Allt som oftast klickar jag bort när jag får erbjudande om att göra reklam för saker på bloggen. Men så klickade jag mig in på webbsidan och föll pladask. Kanske har det med årstiden att göra, det mörka ruggiga som bäddar för att ha det riktigt ombonat inne. Tända ljus, filtar och kuddar och så det att få krypa upp i en fåtölj. Dessutom, hur svårt kan det vara, att skriva om fåtöljer? Jag menar, jag älskar ju fåtöljmys!

Och kanske blev det problemet. Jag visste helt enkelt inte i vilken ände jag skulle börja. Vid barndomsminnen av hur pappa sitter i fåtöljen i sitt bibliotek, har tänt en liten fotogenlykta och spelar klassisk musik? Så mycket värme. Eller vid synen av min gamla mormor som blev så glad så glad för en ny fåtölj i nittioårspresent när hennes gamla var totalt utsliten... Eller vid minnet av hur skönt det var att mitt i ett ganska hektiskt liv få komma till föräldrahemmet, slå sig ner i den gröna fåtöljen och bara vara (jag har ju annars hemskt svårt för just det). Köpet av min första egna fåtölj några år efter att jag flyttat hemifrån. Kriterierna var att den skulle vara stor och mjuk. Den finns fortfarande kvar. Är en favorit hos hunden och katten, men används av oss alla.
Ja och i dagsläget då? Mitt i det kaotiska småbarnslivet? Jo, då är en av fåtöljerna det ställe där jag helst matar bebis. Där vi gärna läser böcker med tvååringen. Där storebror önskar sitta med lillebror i knäet. Och det är i en fåtölj jag sitter varje kväll när vi kvällsfikar. När vi dricker te eller kaffe och storebror dricker välling ur muggen med en apa på. När hela familjen är samlad. Den kanske allra bästa stunden på hela dagen.

Och allt detta kom jag att tänka på när jag besökte sidan med fåtöljer. Dessutom blev jag farligt inspirerad att göra om lite här hemma. Sedan när barnen är större. Eller helst nu, men jag är inte säker på att de uppskattar att få tågbanan utbytt mot en fåtölj...
Inte visste jag att jag hade så varma relationer till en möbel ;)

5 kommentarer:

  1. Här är en till som tycker om fåtöljer; mer än soffor, faktiskt. Man blir liksom omfamnad av en skön fåtölj! Har alltid drömt om en Lamino-fåtölj, men det blir för dyrt. Kanske om jag vinner på tips?

    SvaraRadera
  2. Och tillräckligt många gånger skrev du ordet för att banka in stavningen.... det är ett av de ord jag oftast sett felstavat på facebook och i bloggar. Även av lärarkollegor,

    SvaraRadera
  3. Bloggblad: vilket ord menar du? Fåtöljer?

    SvaraRadera
  4. Fåtöljer med o? Det har jag inte tänkt på...

    Laminofåtölj måste jag googla på 😉

    SvaraRadera
  5. Och själv har jag aldrig sett det skrivas som fotölj ,-)

    SvaraRadera