måndag 3 oktober 2016

En helg i krokens tecken

När vi så småningom tänker tillbaka på den här helgen kommer vi högst troligt att tänka på den som helgen när kroken försvann. För det var just vad den gjorde. I lördags var plötsligt lillebrors näskrok spårlöst försvunnen.
Nu är det förvisso så att man får två krokar. Man får också information om att de är specialtillverkade och att man faktiskt får hålla reda på dem för man får absolut inte fler än två. Med tanke på att små barn gärna viftar med händerna i ansiktet och att den där kroken plättlätt ramlar bort känns det rätt bra att veta att man har en extra i skåpet.
Kroken försvann i Karlskogaland. Hemma hos mormorn och morfarn. Och som vi letade! Först på alla troliga ställen. Sedan på alla mindre troliga. Och slutligen på fullständigt osannolika. Jag har till och med gått igenom hela sopkorgen och vecklat ut varje skräpbit en i taget. Ifall och om den kanske hade råkat bli kastad...
Hemma sedan gick jag återigen genom skötväskan.  Och bilen. Och vagnen. Synade varje millimeter av lakan och madrass.
Men kroken är och förblir försvunnen. Nu gäller det att ha ordning på den krok vi ännu har. I sådär två och en halv månad till...

Lite annat än krokletande har vi förstås ägnat oss åt också. Lekparkstur och kompisträff i Örebro, legobyggande och trädgårdsfixande och så var vi ju som sagt hela lördagen i Karlskogaland. Innan kroken försvann var där frid och fröjd och storebror hjälpte sin mormor att gräva ner lökar :)
Inte för mitt liv kan jag begripa hur en krok kan försvinna sådär!

8 kommentarer:

  1. Det kan jag! Större saker än små krokar kan verkligen gå upp i rök, men jag anar stressen hos er. Hoppas att den dyker upp!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja fast vi var ju ingenstans. Hade vi varit på promenad eller till affären eller... Och aldrig tidigare har jag tappat bort något viktigt. Absolut letat efter nycklar, plånbok etc, men det har alltid handlat om att de legat i "fel" ficka eller väska.

      Radera
  2. ...och jag tänker att behöver lillebror ytterligare en krok, då kommer han nog att få en! ;) De skräms nog bara för att man ska vara extra aktsam.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mm, det kunde man ju tro och hoppas.

      Radera
  3. Det är då man skulle vilja ringa Saida....

    Vi får hoppas att det som göms i snö kommer upp i tö. Problemet är dock att det är dåligt med snö just nu.

    Attans typiskt oavsett.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja attans typiskt var precis rätt uttryck :D

      Radera
  4. Du har en smart och underfundig storebror i familjen. Som kanske tycker att det här med lillebror inte alltid är så kul även om det inte sägs direkt ut? Utgår ifrån att han fått frågan förstås?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Storebror är väldigt väldigt förtjust i sin lillebror och framförallt väldigt noga med just kroken (och nappen). Hade han hittat den hade han förmodligen kommit raka vägen till mig och visat just att han hittat den. Men han har naturligtvis fått frågan också. Både direkt och indirekt. Jag tror faktiskt att han är helt oskyldig i det här fallet :)

      Radera