torsdag 29 september 2016

Våra årstider

Hösten kan vara min favoritårstid. Eller när jag tänker efter tycker jag kanske så varje gång det blir en ny årstid... Att den nalkande årstiden är en favorit. Alltså, jag älskar våren när snön smälter och solen börjar värma och vårblommorna tittar upp och vårfåglarna sjunger.
Jag är rätt förtjust i sommaren också, så länge det inte är jättevarmt... Det att kunna sitta ute i skuggan och inte behöva klä på sig en massa kläder. Att åka på badutflykter och fixa i trädgården och sitta på altanen och äta jordgubbar och prata och bara ha det bra.
Men så kommer hösten... med friskare luft och vackra färger. Med ruggiga dagar som legitimerar inomhuspyssel. Med underbara skogsdofter och den där murriga myskänslan. Mitt barn har förstått precis. "Måtte gå ut leka. Jättemytigt väder idag!" säger han när regnet smattrar mot rutan.

Vi pysslar oss en liten ljusstake. Trycker ner ekollon och kastanjer i gips. En liten tusensköna slinker visst med också.

För än om vi förvisso tänder ljus året om kommer väl nu den årstid när det blir sådär extra mysigt. Nu och på vintern.
Jag tycker föresten om vintern också. När den är som den ska. När landskapet är vackert snötyngt eller alldeles gnistrande. När det är sådär lagom kallt. När man kan åka pulka och äta ostmackor och dricka varm choklad ute i snön. Däremot skulle det inte göra mig något om vintern var liiiite kortare... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar