torsdag 22 september 2016

En hel månad!

Jo minsann! Jag tycker att vi just kommit hem från bb, men faktum är att han idag blev en hel månad, lillebror. Det firade vi med att träffa såväl plastikkirurg som logoped. Vi har idag pratat om att lillebrors barn (det kändes väldigt avlägset!) löper större risk att få spalt. Ja, maken och jag riskerar också att få fler spaltbarn, fick vi veta, men det kunde jag raskt dementera för nu är vår familj faktiskt komplett.
Lillebror har hur som helst en dubbelsidig(!) läpp och käkspalt samt gomspalt i såväl mjuka som hårda gommen. I december sker troligtvis den första av minst fyra operationer.

Hemma tänker vi allt som oftast inte längre på att lillebror har en spalt. Jag sörjer förvisso ännu amningen, men är ju inte direkt den enda i världen som flaskmatar bebis. Tejp och krok har blivit en självklar del av vardagen. Och storebror ser mycket frågande ut när jag säger att doktorn ska laga lillebrors läpp, men upplyser sedan om att då ska han följa med och hålla Hugo i handen.
Älskade älskade ungar!

6 kommentarer:

  1. För ett ögonblick trodde jag mig ha hamnat hos min rödvitrandiga syster, men se, det finns flera tydligen ,-)
    Och tänk, vilken tur att ha förmånen att födas i ett land där man kan få hjälp med sånt som krånglar och inte behöver man vara miljonär heller! Och sicken lycka att ha en så snäll och omtänksam storebror!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag skänker en tacksam tanke till alla skattebetalare varenda gång vi bara behöver anmäla oss utan att plocka fram plånboken...

      I klädväg används här mycket polarn o pyret samt geggamoja. Båda märkena har ju väääldigt mycket randiga kläder :)

      Radera
  2. Men jägarns, här har det hänt grejer! Grattis!!!

    Håller för övrigt med Elisabet i det hon skrev.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :) En månad går så fort.

      Radera
  3. Fina Noah. Gör de hårda gommen först?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, läppen först. Mjuka gommen blir förmodligen i mars och hårda gommen först när han är två. Käken får vänta ända till 8-10 års ålder, men det kan hända att det blir en talförbättrande operation däremellan.

      Radera