söndag 4 september 2016

Att sjala

Redan när Noah var bebis var jag lite inne på att sjala. Men det verkade så omständigt med den där långa sjalen och det fanns just inget att göra som var så akut att jag inte kunde göra det med en bebis hängande på ena armen. Så småningom hade jag ju en bärsele också.

Men den här gången hade jag bestämt mig för att verkligen ge en sjal ett försök. Av tre anledningar. 1. Bärsjalarna är ergonomiska för bebisen.
2. Bebisar behöver mycket mycket närhet och det får de i sjalen.
3. Jag får båda händerna fria.

Det är ju tre rätt bra anledningar. Tycker jag. Och därför övar jag flitigt på detta att knyta lagom hårt och att få i och ur bebis mer eller mindre klumpigt.
Hur svårt ska det vara, kan man ju undra. I stora delar av världen åker ju barnen sjal mest jämt. Det är ett gammalt, väl beprövat hjälpmedel...


5 kommentarer:

  1. Min väninnas tre barnbarn har åkt sjal allihop och det har funkat utmärkt. Lycka till! Jag prövade med sele när mina var små, det var ganska nytt då, men mina var rejält tunga redan från födseln, så när de kunde hålla huvudet skapligt uppe så var de för tunga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har ju en bärsele som vi använde till storebror, men har i efterhand lärt oss att den inte alls är ergonomisk för små bebisar. Dessutom får den inte användas innan bebisen är en månad. I en rätt knuten sjal kan bebisen åka från födseln... Jag har bara inte riktigt fått till snitsen än. Antingen blir det lite för löst så att han liksom hamnar för långt ner, eller så blir det lite för hårt för att det ska vara bekvämt. Det finns ju de som bär barnen i sjal till flera års ålder så... Det är dock inget jag har tänkt mig att göra.

      Radera
  2. Blir det inte förfärligt varmt för dig? Kanske beror den tanken på att jag pga ålder själv svettas av att se andra "varmt klädda". ellem

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, inte alls. Bebis bär man ju ändå nära mest hela tiden och sjalen är tunn och andas så bra :)

      Radera
    2. Jag slutade med bärsjalen just för att det blev alldeles för varmt. Både liten och jag svettades floder. Vi bytte till stokkes bärsele som både hade bra bärsystem för mig och ergonomisk grodposition för liten. :-)

      Radera