lördag 6 augusti 2016

Zucchinikaka

Nä, jag vet, zucchini innehåller inte värst mycket näring. Mest vatten tror jag bestämt. Lite c- och k-vitamin. Men den är användbar till mycket.
Vi har ofta i grönsaken i quornfärssåser och kycklinggrytor. Tunna halvmåneskivor.
Sonen äter den gärna grillad i skivor, helt utan kryddning. Den går även att marinera eller panera.
Eller äta rå i sallad.
Underbara Clara lade häromdagen ut ett recept på hyvlad squash med citron och parmesan. Det har vi inte provat än.
Däremot har vi nu provat att baka en zucchinikaka. Resultatet blev lite sådär. Likt pumpakaka eller morotskaka men med viss zucchinismak istället. Vi är båda överens om att vi föredrar morot och pumpa, men här kommer i alla fall ett recept om någon är sugen på att prova.



Kakan
3 ägg
1,25 dl råsocker 
2 dl Lailas blå mjölmix (eller 2 dl vetemjöl)
1 msk kanel
1 msk kardemumma
3 tsk bakpulver
1,5 dl olja
3 dl grovriven zucchini
1 näve valnötter

Glasyr
1 dl florsocker
200 g philadelphiaost
Ev några droppar citron
Vatten tills glasyren når önskad konsistens

Vispa ihop ägg och socker ordentligt. Blanda samman de torra ingredienserna och rör ner i äggsmeten. Rör ner olja, zuchini och grovhackade valnötter. 
Grädda i ugnen 175 grader ca 40 min.

Rör ihop glasyren. Bred på när kakan har svalnat.

7 kommentarer:

  1. Riven zucchini i köttfärssås är himla mumsig tycker jag.

    En av mina vänner brukar göra glutenfria chokladmuffins med rivna rödbetor i. De är faktiskt riktigt goda. Jag bjöd på jobbet en gång utan att säga vad de innehöll och fick bara höra att de var goda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går att göra mycket gott med rotfrukter och grönsaker :)

      Radera
  2. Du har väl provat "Falsk potatissallad"? Om man av någon anledning inte äter potatis, så är den en utmärkt sallad som ersättning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det var jag tvungen att googla på. Måste absolut provas!

      Radera
    2. Gör det! Den är väldigt god och passar till "allt"!

      Radera
  3. Nja...jag tror att den falska ostkakan med squash är godare.
    Jag har sett receptet på "chips" med parmesan. Det ska jag pröva.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Chips har jag inte provat, men den falska ostkakan gjorde jag för några år sedan och den blev tyvärr ingen favorit.

      Radera